آفتاب

آمریکا: بحران اوکراین راه‌حل نظامی ندارد/ روسیه با پیامدهای بیشتری مواجه می‌شود

آمریکا: بحران اوکراین راه‌حل نظامی ندارد/ روسیه با پیامدهای بیشتری مواجه می‌شود

کاخ سفید با اعلام اینکه هیچ راه حل نظامی برای بحران اوکراین وجود ندارد، به روسیه هشدار داد که اقدامات بیشتر علیه اوکراین برایش پیامدهای بیشتری در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن رد پیشنهاد توماس شنون، رایزن این وزارتخانه مبنی بر کمک تسلیحاتی به اوکراین گفت: واشنگتن بر اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک متمرکز است.

جن ساکی در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: ما برای این بحران راه حل نظامی در نظر نداریم و این مساله تغییر نکرده است. تمرکز ما بر کمک یا یک راه‌حل نظامی معطوف نیست.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: دولت آمریکا در حقیقت کمک تسلیحاتی کشنده در نظر ندارد.

توماس شنون اوایل صبح دوشنبه گفت، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی کمک تسلیحاتی به اوکراین به عنوان یک "گزینه" است، اگرچه وی نتیجه آن را دقیقا نمی‌داند.

جن ساکی و کارنی تایید کردند که جان برنان، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در چند روز اخیر در کی‌یف بوده است.

جن ساکی افزود: ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه برنان مقام‌های اوکراین را به انجام عملیات‌های تاکتیکی در داخل این کشور ترغیب کرده است. این ادعاها کاملا بی‌پایه و اساس بوده و حقیقت ندارند.

کاخ سفید گفت: اوکراین صبح دوشنبه اوباما و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در خصوص "وضعیت وخیم" در شرق اوکراین مکالمه‌ای تلفنی داشته‌اند؛ شرق اوکراین جایی است که جدایی‌طلبان حامی روسیه با حمایت و همکاری روسیه مبارزات خود برای بی‌ثبات و متزلزل کردن دولت اوکراین را تشدید کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد: هر دو رهبر تاکید کرده‌اند که اگر روسیه به این رفتار خود ادامه دهد با پیامدهای قابل توجه بیشتری مواجه خواهد شد.

جی کارنی در حضور خبرنگاران مدعی شد: روسیه به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در شرق اوکراین ادامه می‌دهد. حضور بیشتر نیروها به اضافه دیگر اقدامات در داخل اوکراین باعث ایجاد تهدیدی برای ثبات این کشور می‌شود.

وی افزود: می‌توانم به شما اطمینان دهم که اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر هزینه سنگینی برای روسیه به همراه خواهد داشت.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد، اوباما به‌زودی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مذاکره خواهد کرد. واشنگتن تهدید کرده است که بخش‌های مهم اقتصادی روسیه از جمله انرژی، بانکداری و معدن را در واکنش به اقدامات مسکو علیه اوکراین هدف بگیرد.

آمریکا همکاری نظامی و تجاری و مذاکرات درباره سرمایه‌گذاری با روسیه را به حالت تعلیق درآورده و علیه تعدادی از مقام‌های مهم روسیه و شبه جزیره کریمه و همچنین یکی از بانک‌های مسکو در واکنش به الحاق کریمه به روسیه تحریم اعمال کرده است.

آمریکا روز دوشنبه یک وام یک میلیارد دلاری برای اوکراین را به عنوان بخشی از کمک‌ مالی برای حمایت از بهبود وضعیت اقتصادی این کشور امضا کرد.

انتهای پیام

کد N224738

وبگردی