آفتاب

کی‌یف، سازمان ملل را به انجام عملیات مشترک فراخواند

کی‌یف، سازمان ملل را به انجام عملیات مشترک فراخواند

رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد کرد تا نیروهای حافظ صلح به منظور انجام عملیات مقابله با تروریسم و کاهش تنش‌ها در شرق این کشور مستقر شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری دولت جدید اوکراین در تماسی تلفنی با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: مقام‌های جدید کی‌یف از این امکان استفاده می‌کنند اگر که سازمان ملل به کشور کمک کرده و به عملیات مقابله با تروریسم در شرق اوکراین بپیوندد. متخصصان و ناظران قادرند تا مشروعیت و قانونی بودن اقدامات دولتی کی‌یف را در شرق اوکراین تایید کنند.

بان کی‌مون نیز تاکید کرد که کی‌یف به صورت کامل می‌تواند به کمک سازمان ملل تکیه کند.

تورچینف اواخر عصر دوشنبه حکمی را رسما امضا کرده و خواستار انجام عملیات مقابله با تروریسم در شرق اوکراین شد. وی دستور داد که تصمیم شورای امنیت و دفاع ملی مصوب 13 آوریل 2014 بر انجام اقدام فوری برای مقابله با تهدیدهای داخلی و حفظ یکپارچگی قلمروی اوکراین اجرایی می‌شود. این حکم از همان روز دوشنبه علنی شده است.

آندری پاروبی از جانب رئیس‌جمهوری اوکراین به عنوان رئیس موقت شورای مذکور برای نظارت بر این عملیات منصوب شد.

دولت کی‌یف این عملیات را برای مقابله با اعمال تروریستی و معترضان حامی دولت روسیه در شرق اوکراین اجرایی کرده است.

در همین حال، عملیات مذکور از جانب دولت مسکو مورد نکوهش قرار گرفت به طوری که مسکو خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شد تا از کی‌یف بخواهد این عملیات را لغو کند.

این درخواست در حالی بیان شد که نیروهای شبه‌نظامی هوادار روسیه یک پاسگاه پلیس را در شهر هورلیوکل در شرق اوکراین تصرف کرده‌اند. پیش‌تر چندین شهر دیگر در شرق اوکراین نیز شاهد اتفاقات مشابه بودند.

بیانیه رئیس‌جمهوری موقت اوکراین تصریح می‌کند که وضعیت در شرق این کشور به ویژه در "دونتسک" و مناطق "لوهانسک"، تکرار سناریوی روسیه در کریمه است.

تورچینف‌ روسیه را متهم کرده است که با فرستادن واحدهای ویژه به شرق این کشور و اشغال ساختمان‌های دولتی، جان صدها تن از شهروندان اوکراین را در معرض خطر قرار داده است.

وی با بیان اینکه وضعیت در این منطقه متفاوت از شرایط کریمه است، افزود: «اکثریت مردم از جدایی‌طلبان حمایت نمی‌کنند.»

بیانیه رئیس‌جمهور موقت اوکراین تصریح کرد که انجام عملیات ضد تروریستی خواست اکثریت مردم اوکراین است و به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی در بیانیه خود افزود: «ما شهروندان‌مان را با تروریست‌هایی که زندگی و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کنند، تنها نخواهیم گذاشت.»

پیش‌تر دولت موقت اوکراین به نیروهای هوادار روسیه مهلت داده بود تا ساختمان‌های دولتی را ترک کنند تا مورد پیگرد قانونی قرار نگیرند. دولت همچنین تهدید کرده بود که بی‌اعتنایی به مهلت یادشده عملیات گسترده واحدهای ضدترور با پشتیبانی ارتش را در پی خواهد داشت.

با این وجود نیروهای مسلح هوادار روسیه به این ضرب‌الاجل توجهی نکردند. سخنگوی یکی از این گروه‌ها در شهر "لوهانسک" در شرق اوکراین به خبرگزاری اینترفکس گفته بود که این گروه به اندازه کافی مهمات، آب و آذوقه در اختیار دارد و بر سر مواضع خود باقی می‌ماند.

پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی در اوکراین

در بخشی دیگر از بیانیه رئیس‌جمهوری موقت اوکراین، به تلاش دولت برای اصلاح قانون و دادن قدرت بیشتر به دولت‌های محلی اشاره شده است.

الکساندر تورچینف با بیان اینکه آماده گفت‌وگو با نمایندگان مردم از تمام مناطق کشور است، تاکید کرد: «ما علیه تروریسم و تجاوز روس‌ها مبارزه خواهیم کرد.»

وی پیش‌تر گفته بود که هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین که قرار است ۲۵ مه صورت گیرد، می‌توان در مورد تبدیل اوکراین به جمهوری فدرال همه‌پرسی برگزار کرد.

هواداران روسیه در شرق اوکراین می‌خواهند برای پیوستن این منطقه به روسیه یا تشکیل سیستم سیاسی فدرالی همه‌پرسی برگزار شود.

جدایی‌طلبان مسلح در چند شهر در شرق اوکراین ساختمان‌های دولتی را تصرف کرده و در خیابان‌ها سنگر ساخته‌اند.

انتهای پیام

کد N224643

وبگردی