آفتاب
محمد زارع فومنی:

اقلیت‌ها توان بالقوه کشور را بالفعل می‌کنند/در سال‌های اخیر درمورد اقلیت‌ها کم‌کاری شد

اقلیت‌ها توان بالقوه کشور را بالفعل می‌کنند/در سال‌های اخیر درمورد اقلیت‌ها کم‌کاری شد

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با تاکید بر لزوم رعایت حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور، اظهار کرد:‌ اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌توانند توان بالقوه کشور را به بالفعل تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زارع فومنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تنوع و تکثر اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور، افزود: باید به تنوع اقلیت‌ها در ایران به عنوان یک فرصت نگاه شود. ما می‌توانیم در کشور با بهره‌گیری از مدیریت کارآمد از تنوع و تکثری که از لحاظ قومی و مذهبی در کشور وجود دارد نهایت استفاده را ببریم.

وی با تاکید بر لزوم رعایت تمام بخش‌های حقوق شهروندی برای اقلیت‌های قومی و مذهبی، گفت: امروز در ایران بسیاری از حقوق اقلیت‌ها رعایت می‌شود اما مشاهده می‌کنیم که رعایت برخی از حقوق آنها گاه با موانعی روبروست؛ به همین جهت امروز این احساس نیاز می‌شود که مسئولان و دولتمردان ضمن احترام به تمامی حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه "ایران کشوری متنوع از لحاظ اقلیت‌های قومی و مذهبی است"، اظهار کرد: ما هر نقطه از کشور ایران را نگاه کنیم متوجه حضور قومیت‌های مختلف می‌شویم، به همین جهت ما می‌توانیم از این تنوع و فرصت‌های خوب پیش آمده حاصل از آن در جهت تقویت نظام و تبدیل توان بالقوه به بالفعل استفاده کنیم.

فومنی به نوع نگاه حکومت مرکزی به اقلیت‌های قومی و مذهبی طی سالیان اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه "طی سالیان اخیر مقداری در مورد این اقلیت‌ها کم‌کاری شده است"، گفت: به نظر من طی سالیان اخیر باید به قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی کشور میدان بیشتری در چارچوب نظام داده می‌شد، چراکه این افراد در جریان جنگ هشت ساله، در دفاع از انقلاب و امام(ره) مانند افراد دیگری جان خود را فدا کردند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: همان‌طور که این افراد در جنگ تحمیلی و عرصه‌های مختلف به عنوان یک ایرانی احساس وظیفه کردند و وارد عمل شدند، نظام نیز باید در قبال آنها چنین احساس وظیفه‌ای داشته باشد و ضمن احترام به تمامی حقوق آنها تلاش کند که برای آنها همچون سایر افراد جامعه زندگی راحت‌تری فراهم سازد.

وی با اشاره به نوع نگاه دولت قبل به اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور، خاطرنشان کرد: در دولت قبل نگاهی عمقی نسبت به وضعیت اقلیت‌های کشور وجود نداشت. خوشبختانه می‌بینیم که در دولت آقای روحانی با حضور آقای یونسی به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها توجه ویژه‌ای به مسائل مربوط به قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی در کشور می‌شود.

فومنی در ادامه به نحوه تعامل ارکان نظام با اقلیت‌های قومی و مذهبی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "حفظ نظام، انقلاب و اسلام باید در اولویت همه ارکان نظام قرار بگیرد"، گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید نگاه خود در برخورد با اقلیت‌های قومی و مذهبی را از نگاهی تهدیدی تغییر دهند و به آنها به عنوان یک فرصت بپردازند. همه دستگاه‌ها بویژه دستگاه‌های امنیتی و نظامی باید در تلاش باشند تا در برخورد با اقلیت‌های قومی و مذهبی با نگاهی فرهنگی به مسائل بپردازند، چراکه با استفاده از نگاه فرهنگی بسیاری از مشکلات و مسائل قابل حل است.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در پایان با تاکید بر اینکه "همگان باید تلاش کنیم که در برخورد با اقلیت‌های قومی و مذهبی نگاهی همچون نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری داشته باشیم"، تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، امروز خیلی‌ها به دنبال ترویج و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در کشور ایران هستند و به همین دلیل ما باید حواسمان را جمع کنیم تا ضمن فریب نخوردن از دشمنان، به حقوق همه شهروندان ایران از جمله اقلیت‌ها توجه ویژه کنیم.

انتهای پیام

کد N224528

وبگردی