آفتاب
با دعوت مدیر فستیوال4020 ؛

اتریشی ها به تماشای موسیقی ˈاهل هواˈی هرمزگان می نشینند

اتریشی ها به تماشای موسیقی ˈاهل هواˈی هرمزگان می نشینند

بندرعباس- ایرنا- مدیر فستیوال 4020 اتریش گفت : گروه موسیقی آیینی ˈ اهل هواˈ مهمان ویژه این فستیوال در شهر لینز اتریش خواهند بود.

به گزارش ایرنا، پیتر لایش (Peter Leisch)دوشنبه در پایان سفر پژوهشی سه روزه خود به هرمزگان در یک نشست خبری اظهار کرد:این فستیوال در دور بعدی خود (2015میلادی )،جایگاه ویژه ای برای موسیقی اهل هوا از هرمزگان قائل خواهد بود و همچنین هنرمندان دیگری از این استان در این فستیوال هنرنمایی خواهند کرد که نام آنها در فرصت دیگری اعلام خواهد شد.

وی موسیقی ˈاهل هوا ˈ را جادویی و شگفت انگیز توصیف کرد و گفت که روی ریتم های پرشور و تکرار شونده بنیان شده و شعرهای مناسبتی و آیینی، آن را از دیگر انواع موسیقی متمایز کرده است.

وی سفر خود به هرمزگان را یک مکاشفه دانست و افزود: با توجه به برنامه ریزی دقیق و پربار این سفر و تنوع دیدارهایش با هنرمندان موسیقی این استان بیش از انتظارش بوده است.

پیتر لایش تاکید کرد که تنها به دنبال دیدار با چهره هایی از موسیقی هرمزگان و جنوب ایران نبوده بلکه بیشتر به دنبال آشنایی با فرهنگی بوده که این موسیقی از آن برآورده و اکنون به خوبی می داند چه پیوند و ارتباط تنگاتنگی بین چگونه زیستن و شکل زندگی این افراد با نوع موسیقی که می نوازند، وجود دارد.

وی اذعان داشت:در سفر به کرانه خلیج فارس و دیدار با بزرگان موسیقی هرمزگان پنجره های زیادی از رویدادها و بسترهای تشکیل دهنده موسیقی این خطه بر روی وی گشوده شده است.

مدیر توسعه فرهنگی شهر لینز اتریش اضافه کرد:تصویری که رسانه ها از یک منطقه مانند ایران و هرمزگان در جهان ارائه می کنند، تصویری زودگذر است اما این گونه دیدار های چهره به چهره ،بهترین شکل ایجاد تعامل بین ملت هایی با فرهنگ های متفاوت است.

به گفته وی، پیشکسوتان و جوانان با استعداد این منطقه در حوزه موسیقی به خوبی می توانند در این تبادل فرهنگی نقش موثری ایفا کنند.

پیتر لایش با اشاره به دیدارهایش با نام آوران و پیشکسوتان و همچنین استعدادهای جوان موسیقی هرمزگان گفت:به نظر می رسد این منطقه به تنهایی گنجینه ای مهم از موسیقی را در خود جای داده و موسیقی بومی در کنار نواهای برگرفته از هند ،کشورهای عربی و آفریقایی توانسته به خوبی ظاهر شود و تاثیر و تلفیق آن با جغرافیا و مذهب و دیگر ویژگی های منطقه ای منحصر بفرد است.

وی همچنین از قرار گرفتن فرصت برگزاری یک ورک شاپ (کارگاه تخصصی ) به مدت سه هفته برای علیرضا ملاحسینی هنرمند هرمزگانی دراتریش خبر داد تا در آن دانسته ها و تجربه های خود را در موسیقی ایرانی و سازهای کوبه ای در اختیار هنرمندان اتریشی قرار دهد.

لایش همچنین یادآور شد : در کنار دعوت از هنرمندان هرمزگان برای هنرنمایی در فستیوال 4020 ،این هنرمندان را به مدیران و برگزارکنندگان دیگر فستیوال های کشور اتریش نیز معرفی خواهد کرد و با توجه به آنچه در سفرش به هرمزگان مشاهده کرده از این پس خود را سفیر فرهنگی این منطقه می داند.

وی تاکید کرد:موسیقی ایران جایگاه خود را در موسیقی جهان تثبیت کرده و مصداق آن شناخته شدن استادانی مانند محمدرضا شجریان،حسین علیزاده ،کیهان کلهر ،علی اکبر مرادی و بسیاری دیگر از هنرمندان جوان تر در عرصه بین المللی است.

لایش تصریح کرد:این یک واقعیت است که بسیاری از فرهنگ ها و تمدن های جهان تحت تاثیر و زیر سایه فرهنگ و تمدن ایران هستند که بخشی از این تاثیر پذیری در حوزه موسیقی بوده است.

لایشِ اتریشی که از سال 2001میلادی تاکنون مدیریت فستیوال 4020 را در کشوری که جهان آن را به نام پایتخت موسیقی کلاسیک می شناسد بر عهده دارد، ادامه داد:اکنون زمان مناسبی است تا این فرهنگ و موسیقی بتواند به زبان مشترک و گفت و گو با فرهنگ جهانی برسد.

علیرضا ملاحسینی هنرمند هرمزگانی و نوازنده سازهای کوبه ای نیز که اجرای سال گذشته اش در فستیوال 4020 ،به همراه کیهان کلهر و علیرضا قربانی در اتریش توجه پیتر لایش را به خود جلب و انگیزه سفر به هرمزگان را در وی ایجاد کرده ،در این نشست خبری توضیحاتی درباره سفر مدیر این فستیوال ارائه کرد.

ملاحسینی اظهار کرد:در این سفر فشرده،امکان دیدار با تمام هنرمندان و استعدادهای رشته موسیقی استان فراهم نبود و تنها امکان دیدار با تعداد اندکی از آنها فراهم شد.

به گفته وی، در این سفر مدیر فستیوال 4020 توانست با هنرمندانی مانند قنبر راستگو(جفتی نواز) ،غلام مارگیری (دف نواز و از چهره های شناخته شده موسیقی زار )،محمد نوازنده (قیچک نواز )،علی پور بریم ، نوید قویدل ،وحید حسن رضایی ،هادی آرمین و گروه بادگیر دیدار کرده و از نزدیک شاهد اجرا و هنرنمایی آنها باشد.

ملاحسینی یادآور شد:این سفرنامه به صورت صوتی و تصویری تدوین خواهد شد و با توجه به گفته های مدیرفستیوال 4020،وی سفر دیگری نیز به این استان برای جمع بندی یافته ها و پژوهش های خود خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت مسوولان زمینه دعوت از افراد مهم و تاثیرگذار موسیقی جهان در ایران و هرمزگان و همچنین اعزام هنرمندان استان به فستیوال های خارجی فراهم شود.ک/3

7192/668 ** 1917
کد N224356

وبگردی