آفتاب

تلاش های بی نتیجه قطر برای آشتی با عربستان

تلاش های بی نتیجه قطر برای آشتی با عربستان

روزنامه العرب فاش کرد تا کنون تلاش های قطر برای آشتی با عربستان سعودی راه به جایی نبرده است.

روزنامه العرب ، چاپ لندن فاش کرد تا کنون تلاش های قطر برای آشتی با عربستان سعودی راه به جایی نبرده است چرا که عربستان از قطر می خواهد ضمانت های عملی مبنی بر تغییر مواضعش نسبت به موضوعات مورد اختلاف ارائه دهد.

این در حالی است که مقام های مسئول در شورای همکاری خلیج فارس اخباری که درباره آشتی میان قطر و عربستان زده می شود را عاری از صحت دانسته و آن را ساخته و پرداخته مقام های قطری برای تغییر فضای تنش آمیز حاکم بر روابط دو کشور دانسته اند.

پیش از این دوحه از افراد متعددی از جمله امیر کویت، پادشاه اردن و پادشاه مغرب خواسته بود که میان دوحه و ریاض میانجی گری کنند اما همه آنها در پایان تلاش هایشان به اطلاع قطری ها رسانده اند که عربستان بر اجرای نکاتی که در بیانیه احضار سفرای کشورهای عربستان و امارات و بحرین از قطر آمده است، تاکید دارد.  

قطر تا کنون تلاش های بسیاری را برای آشتی با عربستان و دور کردن تنش از روابط دو کشور صرف کرده است اما عربستانی ها می گویند تا زمانی که دلایل روشن مبنی بر عدم حمایت قطر از اخوان المسلمین در اختیار نداشته باشند حاضر به عادی سازی روابط با قطر نیستند. به موازات آن قطر همچنین تلاش می کند تا حداقل روابط خود را با امارات متحده عربی و بحرین عادی کند که تلاش هایش در این زمینه نیز تا کنون راه به جایی نبرده است. دیوان پادشاهی عربستان چندی پیش با فرستادن نامه ای به دوحه تاکید کرده است که همان طور که سه کشور عربی مذکور هم زمان سفرای خود را از دوحه فرا خوانده اند در صورتی که بخواهند با دوحه از در آشتی در آیند نیز هم زمان با هم اقدام به این کار خواهند کرد.

در همین رابطه کویت نیز با فرستادن نامه ای توسط سفیر خود در دوحه به وزیر امور خارجه قطر تاکید کرده است که میانجی گری کویت میان دوحه و پایتخت های عربی دیگر همیشگی نخواهد بود و در صورتی که قطر حسن نیست خود را ثابت نکند و التزام خود را به آن چه در بیانیه سه کشور عربستان و امارات و بحرین آمده است، اعلام نکند، حاضر به انجام وساطت بیشتر میان دوحه با این سه کشور نخواهد بود. در این نامه همچنین از زبان امیر کویت به دوحه توصیه شده است که صدای عقل را بشنود و دست از حمایت از جریانی که متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی به حساب مصالح قطر و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس است، بردارد.

در همین رابطه گفته می شود امریکا نیز تلاش هایی برای آشتی دادن میان عربستان و قطر آغاز کرده که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در این باره گفته است که از هر گونه تلاشی که منجر به شنیدن خبرهای خوب از دوحه شود، استقبال می کند.

از سوی دیگر العرب می نویسد که مطلع شده است که هفته گذشته رئیس سازمان امنیت قطر به طور سری از عربستان دیدن کرده و به همراه خود پرونده مهمی از فعالیت جریان های مخالف حکومت عربستان که به صورت شبکه ای با یکدیگر ارتباط دارند را به ریاض برده است تا به این ترتیب به نوعی حسن نیت قطر را به طرف عربستانی نشان دهد اما این سفر نیز نتیجه بخش نبوده و هیچ تغییری در مواضع عربستان ایجاد نکرده است.

در همین رابطه امیر تمیم، امیر قطر از ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن خواسته است که نقش میانجی را با این سه کشور عربی ایفا کند که پادشاه اردن تنها وعده داده و به امیر قطر توصیه کرده که مشکلات خود با کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس را به تنهایی حل کند چرا که این کشورها به مثابه خانواده یکسانی هستند که بیش از همه دوستی ها و مصالح یکدیگر را درک می کنند.

گفته می شود که تلاش های امیر قطر در مغرب نیز راه به جایی نبرده و پادشاه مغرب تنها به وی گفته است که کشورش در کنار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مبارزه با تروریسم و دریافت حمایت آنها از ملت مغرب ایستاده و از قطر نیز انتظار دارد که با پذیرش کامل مسئولیت ها به بازگشت عادی روابط به جمع برادران خود در شورای همکاری خلیج فارس کمک کند.

49262

 

کد N224281

وبگردی