آفتاب
سخنگوی قوءقضاییه در نشست خبری: /۶/

حکم پرونده مهدی هاشمی پس از رفع نواقص صادر می‌شود

حکم پرونده مهدی هاشمی پس از رفع نواقص صادر می‌شود

‌ وقتی یک شرکت درصدی از سود بالا را اعلام می‌کند که امکان ‌آن وجود ندارد، باید بیشتر مراقبت کرد. تقاضای من از آحاد مردم این است که با احتیاط بیشتری با این موارد برخورد کنند.

سخنگوی قوءقضاییه در مورد پرونده مهدی ‌هاشمی گفت: در این خصوص امروز از دادستان سوال کردم، وی ‌گفت که بخش‌ اعظم نقص‌ پرونده وی بر طرف شده و ترجمه برخی از اسناد به اتمام رسیده است و به زودی پس از رفع همه نواقص به دادگاه می‌رود و اگر محکوم شود، حکم او اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه درپاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان کرد؛ ‌علیرغم تصویب و ابلاغ قانون مجازات اسلامی که بر سیاست حبس زدایی تاکید دارد؛ چرا در ‌اجرای آن ‌تعلل شده و شامل زندانیان امنیتی و سیاسی نمی‌شود‌؟ ‌گفت: تعلل در این مورد صورت نگرفته است؛ بخشی از این قانون ناظر به حبس‌ زدایی است.

وی ادامه داد: یک قسمت این قا‌نون بر اساس قضا زدایی است؛ یعنی هر چیزی را جرم تلقی نکنیم قسمت دیگری نیز که مربوط به حبس زدایی است.

وی افزود‌: در ‌صدر این قا‌نون آمده است که اگر کسی مرتکب دو‌ یا سه جرم شود قاضی باید هر‌کدام را جداگانه مورد رسیدگی قرار دهد، بنابراین اگر کسی مرتکب جرایم متعدد بود، مجازات به تناسب اجرا خواهد شد.

اژه‌ای همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود، اجرای برخی مواد قا‌نون مجازات اسلامی موکول به برخی آئین نامه‌های اجرایی شده است که هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است، گفت: من موردی را سراغ ندارم که آئین نامه‌ای باشد که اگر نوشته نشود قا‌نونی زمین بماند‌.

وی در خصوص پرونده ریحانه جباری نیز گفت: وی هنوز اعدام نشده است و مطالب عنوان شده تنها گمانی زنی افراد است، ما مواردی داشتیم که تا زمانی که طناب دار به گردن محکو م نیفتاده، رضایت ندادند اماپس از آن از حق گذشتند.

دادستان کل کشور در پاسخ به این ‌مسئله که آیا بهتر نیست شما سمت سخن گوی قوه قضائیه را کنار گذارید، گفت: بنده نیز دوست دارم کسی جای من بیاید، اما فعلاً فال به نام من افتاده است و من به عنوان سرباز امام انجام وظیفه می‌کنم، اما از اینکه فرد دیگری به جای من بیاید استقبال خواهم کرد.

وی در مورد پرونده مهدی ‌هاشمی نیز گفت: در این خصوص امروز از دادستان سوال کردم، وی ‌گفت که بخش‌ اعظم نقص‌ پرونده وی بر طرف شده و ترجمه برخی از اسناد به اتمام رسیده است و به زودی پس از رفع همه نواقص به دادگاه می‌رود و اگر محکوم شود، حکم او اجرا خواهد شد.

اژه‌ای با اشاره به پرونده محمود رضا خاوری نیز گفت: پرونده وی نیز به دادگاه رفته و نقصی ندارد اگر محاکمه غیابی صورت گیرد روال خود را طی خواهد کرد.

وی در خصوص پرونده معاون اول احمدی‌نژاد گفت: این پرونده در دادگاه است و هنوز محاکمه‌ای صورت نگرفته است.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به افزایش تبلیغات ماهواره‌ای عنوان کرد گه چند تن از هموطنانمان بر اثر داروهای تبلیغاتی جان خود را از دست دادند آیا قوه قضائیه با آن‌ها برخورد کرده است که اژه‌ای پاسخ داد: توصیه من به مردم این است که نسبت به آنچه که ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود به ویژه مواردی که با سلامت آن‌ها سرو کار دارد بیشتر د قت کنند، اگر در داخل افرادی به شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه شبکه‌های معاند تبلیغات بدهد، جلوگیری و برخورد خواهد شد در برخی موارد نیز تذکراتی داده شده و تعهد گرفته‌ایم برخی دیگر نیز تحت تعقیب هستند.

وی در مورد پرونده شرکت تولید کرم‌های ارگانیک نیز گفت: ‌ وقتی یک شرکت درصدی از سود بالا را اعلام می‌کند که امکان ‌آن وجود ندارد، باید بیشتر مراقبت کرد. تقاضای من از آحاد مردم این است که با احتیاط بیشتری با این موارد برخورد کنند.

اژه‌ای افزود: این شرکت در شهرهای مختلف فعالیت می‌کردند در کرج نیز پرونده‌ای برای آن تشکیل شده است، اما در ملارد، فرد به همراه بستگانش دستگیر می‌شود. به دلیل اختلاف نظر در دو حوزه قضائی کرج و ملارد پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان عالی به نفع حوزه ملارد نظر داد، اما هم در تهران هم در برخی از استان‌ها عده‌ای شکایت کردند و ما درخواست احاله کل‌پرونده به تهران را دادیم که همچنان در حال رسیدگی است.

خبرنگار دیگری با اشاره به اینکه چرا ‌نسبت به انتقادات غیر سازنده عده‌ای از دولت برخورد نمی‌شود، گفت: بار‌ها گفته‌ا‌م که اگر مسئله‌ای جنبه خصوصی داشته باشد تا زمانی که شاکی خصوصی و جود نداشته باشد نمی‌شود اقدام کرد، اما اگر جنبه آن عمومی باشد در هر دولت قوه قضائیه وارد می‌شود، نمونه‌های متعددی از این موارد را شاهد بوده‌ایم.

کد N224108

وبگردی