آفتاب

پرداخت 80 میلیارد دلار یارانه انرژی/ احداث 300 جایگاه تک پمپی در تهران

پرداخت 80 میلیارد دلار یارانه انرژی/ احداث 300 جایگاه تک پمپی در تهران

تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت سالانه بیش از 80 میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران پرداخت می شود که از آن می توان برای عمران و توسعه کشور استفاده کرد.

بیژن نامدار زنگنه روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارتخانه های کشور و نفت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی افزود: این یارانه در نتیجه وجود تفاوت نرخ حامل های انرژی در داخل کشور با قیمت های بین المللی آن پرداخت می شود.

وزیر نفت با بیان این که وزارت نفت 100 میلیارد دلار اعتبار برای حمایت از طرح های بهینه سازی مصرف انرژی پیش بینی کرده است ، گفت: مجلس پیشنهاد اعتبار 5 میلیارد دلاری وزارت نفت در بودجه سال 1393 را به یکصد میلیارد دلار افزایش داد که این مبلغ به روش بیع متقابل و پس از حصول نتیجه پرداخت می شود.

زنگنه با تاکید بر بالابودن شدت مصرف انرژی در ایران افزود: تنها با استفاده از ابزار قیمتی نمی توان مصرف را کاهش داد بلکه باید از روشهای اصلاح الگوی مصرف نیز استفاده کرد.

وی در ادامه به تولید خودروهای پرمصرف در کشور اشاره کرد و گفت: ما از طریق انحصار، خودروهای پرمصرف را با قیمت بالا به مصرف کننده تحمیل می کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد که باید برای کاهش مصرف انرژی، خودروهای کم مصرف و با کیفیت را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنیم تا آنها قدرت انتخاب داشته باشند.

زنگنه نسبت به مطلوب نبودن وضعیت ناوگان کامیون های کشور ابراز تاسف کرد و گفت: این ناوگان دارای مصرف بالای سوخت و تکنولوژی قدیمی است.

وی با اشاره به وجود بخاری های پرمصرف خانگی، گفت: در حال حاضر 20میلیون دستگاه بخاری گازسوز پرمصرف در کشور وجود دارد که هر کدام سالانه معادل 600 مترمکعب گاز مصرف می کنند که در صورت بهینه سازی آنها و جایگزینی با بخاری های کم مصرف، در طی یک سال هزینه پرداخت شده برای نوسازی این بخاری ها بازمی گردد.

ادامه دارد...

اقتصام(3)**2022**
کد N224063

وبگردی