آفتاب

امین زاده: هیتی از دولت و مجلس برای جمع آوری و تدوین قوانین منسوخ تشکیل می شود

امین زاده: هیتی از دولت و مجلس برای جمع آوری و تدوین قوانین منسوخ تشکیل می شود

تهران- ایرنا- معاون حقوقی رئیس جمهور از تشکیل هیئتی متشکل از دولت و مجلس برای جمع آوری و تدوین قوانین منسوخ خبرداد و گفت : با مجلس شورای اسلامی در حال تعامل هستیم تا کلیه قوانین منسوخ شده مرحله به مرحله به مجلس ارائه شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، الهام امین زاده ضمن تشریح برنامه های معاونت حقوقی در سال 93 گفت : با توجه به ضرورت تنظیم لوایح بر اساس اسلوب واحد حقوقی وقانونی و تنقیحی قانون لایحه نویسی پس از بررسی های لازم اعلام و رو نمایی خواهد شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص برنامه های معاونت حقوقی افزود: با توجه با این که ، برخی قوانین منسوخ شده و در کنار قوانین سالم و جاری درحال اجرا است و بی اطلاعی از قوانین منسوخ شده در جامعه باعث بروز اختلاف در برداشت و اختلاف در اجرای قوانین می شود می بایست به ساماندهی قوانین بپردازیم .

امین زاده ادامه داد: این معاونت نسخ صریح قوانین را شروع کرده است و مردم هم از طریق سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (dotic.ir) کاملا می توانند قوانین منسوخ شده را ببینند که از طریق ارائه قوانین منسوخ به رنگ قرمز در این سامانه این امر مشخص شده است .

وی در ادامه ضمن اشاره به تشکیل هیئتی متشکل از دولت و مجلس بررای جمع آوری و تدوین قوانین منسوخ، گفت: با همکاری معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در حال تدوین اسلوب و الزامات نسخ ضمنی( = قانون مؤخر بدون آنکه به شکل صریح ، نسخ یک قانون مقدم را اعلام کند به دلیل تعارض ماهوی با مفاد قانون مقدم ، موجب نسخ آن شود) قوانین هستیم چرا که در نسخ ضمنی به دلیل اسلوب و ضوابط خاصی که دارد نمی توان خیلی صریح قوانین را از رده خارج کرد.

معاون حقوقی رییس جمهور ادامه داد: اگر این ساختار تهیه شود، برای همیشه می دانیم که براساس چه معیار قانونی نسخ صریح یا ضمنی شده است ، این کار سخت وفنی است که انجام آن موجب شفافیت و تسهیل در اجرای قوانین می شود .

امین زاده اظهار داشت:در حوزه تنظیم لوایح در نظر داریم کلیه لوایح و قوانین را با شناسایی موارد نسخ صریح و ضمنی آنها برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم .

**رونمایی از قانون لایحه نویسی

معاون حقوقی رئیس جمهورخاطر نشان کرد : قانون لایحه نویسی نیز به زودی اعلام و رو نمایی می شود تا قوانین بصورت منقح و سالم به ذی نفعان در جامعه ارائه شود.

امین زاده به ارائه آموزش لایحه نویسی به دستگاه های اجرایی از سوی معاونت حقوقی اشاره کرد و افزود: با این امر قوانین و لوایحی که در حوزه های مختلف آموزش ، بهداشت ،کشاورزی ،ورزش ،فناوری و... از سوی دستگاه های اجرایی تنظیم می شود به صورت منقح شده و سالم به معاونت حقوقی ارائه می شوند و نیاز به تنقیح قوانین پس از تصویب نمی باشد .

سیام**7261 **1449
کد N224036

وبگردی