آفتاب

تلاش مالزی برای عضویت نماینده آ.سه.آن در شورای امنیت سازمان ملل

تلاش مالزی برای عضویت نماینده آ.سه.آن در شورای امنیت سازمان ملل

کوالالامپور – ایرنا – نخست وزیر مالزی روز دوشنبه اعلام کرد که کوالالامپور پس از بر عهده گرفتن ریاست آ.سه.آن امکان گنجاندن نماینده این اتحادیه در شورای امنیت سازمان ملل را پیگیری می کند.

به گزارش ایرنا، نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی در همایش تقویت امنیت و ثبات منطقه ای که در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه دفاعی آسیا در کوالالامپور برگزار می شود، گفت که این کشور آماده بر عهده گرفتن ریاست آ.سه.آن در سال آینده میلادی و پیگیری امکان عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی گفت که مسائل مربوط به امنیت یکی از ارکان جامعه آ.سه. آن است و همه اعضا برای انجام این کار و پشتیبانی از آن متعهد شده اند.

حمزه زین الدین قائم مقام وزیر امور خارجه مالزی نیز چندی پیش آمادگی این کشور را برای بدست گرفتن یک کرسی از اعضای غیردایم شورای امنیت سازمان ملل را برای سال های 2015 و 2016 اعلام کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم و 10 عضو انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیم ها و رای گیری های شورا حق وتو دارند و ریاست این شورا یک ماهه و نوبتی است. 10 عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می شود، انتخاب می شوند.

این مقام وزارت امور خارجه مالزی گفته بود این کشور برای عضویت غیردایم شورای امنیت به مدت دو سال خوش بین و مذاکرات در این زمینه آغاز شده است.

مالزی از ژانویه سال 1999 میلادی نیز به مدت دو سال عضو غیردایم شورای امنیت سازمان ملل شد.

مالزی برای بدست گیری این عضویت شورای امنیت سازمان ملل مذاکراتی با اعضای آ.سه.آن در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام داد و گفته می شود تاییدیه این اتحادیه را دارد.

کشورهای مالزی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج اعضای 10 گانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه. آن) هستند و جمعیت کشورهای عضو این اتحادیه 537 میلیون نفر است و مساحت آن به چهار میلیون و 500 هزارکیلومتر مربع می رسد.

نخست وزیر مالزی در ادامه با اشاره به امنیت درون اتحادیه آ.سه.آن، گفت که کشورهای عضو با همکاری یکدیگر باید برای تقویت اتحادیه و توسعه ارتباطات عمیق تر بین منطقه و جهان تلاش کنند.

وی با تاکید بر تقویت همکاری های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آ.سه.آن، گفت که اعضای این اتحادیه باید به خود به عنوان یک قدرت جمعی بنگرند.

نجیب تون رزاق گفت که سیاست خارجی مالزی را به عنوان یکی از پنج عضو موسس آ.سه.آن نمی توان بدون این اتحادیه درک کرد. ما اعتقاد داریم آ.سه.آن قوی و موفق تنها به ضرورت اقتصادی آن نیست، بلکه ناشی از تعامل استراتژیک درون اتحادیه نیز می باشد.

آساق**د.م**1611
کد N223909

وبگردی