آفتاب
یک تولید کننده:

کنترل جدی بر نظام پولی و بانکی کشور باید شکل گیرد

کنترل جدی بر نظام پولی و بانکی کشور باید شکل گیرد

تهران - ایرنا - رییس انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی معتقد است که با توجه به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، چنانچه کنترل و نظارت جدی بر نظام پولی و بانکی کشور شکل نگیرد، تورم و بحران سنگینی در پیش روی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمد رضا دیانی روز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها گفت: دولت قبل از اینکه منابع درآمدی را بوجود آورد باید راهکارهای توزیع آن در بخش تولید را نیز تدوین کند، راهکارهایی که اکنون وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون این امکان وجود ندارد تا منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها را از طریق نظام بانکی در اختیار تولید بگذاریم و این نگرانی وجود دارد که منابع اختصاصی به تولید، به دست این بخش نرسد.

دیانی سپس تنها راه مبارزه با تورم را افزایش تولید دانست و تصریح کرد: با افزایش تولید است که می توان تورم را مهار کرد، اما متاسفانه کارخانه ها و واحدهای تولید با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند که این موضوع با اهداف دولت در جهت مهار تورم، کنترل نقدینگی و توسعه در تضاد است.

رییس انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی از دولت خواست تا برای مدیریت نظام پولی و بانکی کشور تدبیر خاصی اتخاذ کند، این تدبیر می تواند در قالب یک ستاد ویژه اعمال شود.

دیانی با بیان اینکه، هم اکنون مدیریتی برای کنترل و نظارت بر نظام پولی و بانکی در کشور وجود ندارد، گفت: مدیریت بانکی کشور به جای برنامه ریزی و تلاش در جهت تخصیص بهینه منابع و افزایش بهره وری و به طور کلی در جهت اعمال بانکداری صحیح، مشغول بنگاه داری است.

وی افزود: اگر دولت می خواهد منابعی را از طریق بانک ها در اختیار تولید قرار دهد، با این نظام فعلی بانکداری به طور قطع به نتیجه نخواهد رسید.

این فعالی حوزه صنعت کشور از ارایه 96 فقره درخواست مجوز تاسیس بانک به بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این درخواست ها هم اکنون حدود 40 هزار میلیارد ریال منابع برای تاسیس بانک وجود دارد.

وی ادامه داد: شرایط فعلی نظام پولی و بانکی کشور، تولید را بی انگیزه کرده و به جای حرکت به سمت تولید واقعی، کسب درآمد کاذب را ترویج کرده ایم.

رییس این تشکل صنفی سپس با اشاره به تلاش دولت برای جذب نقدینگی و کنترل تورم، گفت: سیاست انقباضی نقدینگی از طریق بانک ها یک سیاست شکسته خورده است که دولت باید یک مهندسی اقتصادی به منظور هدایت نقدینگی به سمت کار و تولید را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: جذب نقدینگی توسط بانک ها در چند سال اخیر نتیجه ای جز تورم، کاهش تولید و کاهش رشد اقتصادی نداشته است، در حالی که اکنون این سیاست همچنان ادامه دارد.

دیانی در بخش دیگر سخنان خود به افزایش قیمت ها با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: با توجه به رکودی که بر بازار حاکم است، چنانچه دولت انگیزه ای برای تولید کننده ایجاد کند تا مدیریت افزایش بهره وری و تولید را داشته باشد، این امکان پذیر است تا از جهش قیمتها جلوگیری کنیم.

وی با بیان این که، در سال 91 یک جهش قیمتی در کشور رخ داد، اما اکنون این جهش قیمتی را با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پیش بینی نمی کنیم تصریح کرد: چنانچه میزان افزایش حامل های انرژی در تولید انبوه سرشکن شود، به طور قطع می توان از افزایش قیمت ها نیز جلوگیری کرد.

اقتصام(3)**1574**1594
کد N223344

وبگردی