آفتاب
عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی:

دولت از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند

دولت از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت که ایران می‌تواند با استناد به معاهدات بین‌المللی در دیوان‌عالی آمریکا و دیوان بین‌المللی دادگستری نسبت به تصمیم کاخ سفید برای عدم صدور ویزای ابوطالبی شکایت کند و این مصوبه را لغو نماید.

میرهادی قره سیدرومیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مورد اقدام دولت در واکنش به مصوبه سنا و تصمیم دولت آمریکا مبنی بر صادر نکردن ویزای ابوطالبی نماینده معرفی شده ایران به سازمان ملل گفت: با توجه به قواعد بین‌المللی و کنوانسیون‌های موجود اقدام سنای آمریکا ممنوع بر ممنوع‌الورود کردن آقای ابوطالبی به خاک این کشور جهت حضور در سازمان ملل ضمن آن که تعجب‌آمیز بود، عملی غیرحقوقی و غیرمنطقی به شمار می‌آید.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه مقر اصلی سازمان ملل در آمریکاست، دولت آمریکا باید روابط را به نوعی تسهیل کند که نمایندگان تمامی کشورها بدون هیچ دغدغه سیاسی، اجتماعی و ... بتوانند در سازمان ملل، شورای امنیت و دیوان دادگستری بین‌المللی حاضر شده و در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی اظهارنظر کنند.

قره‌سید رومیانی تاکید کرد: با توجه به این موضوع این کار آمریکا دخالت در امور داخلی کشورها محسوب می‌شود چون کشوری تصمیم می‌گیرد که فردی را به عنوان دیپلمات و مامور سیاسی به سازمان ملل مامور کند آن هم سازمانی که بالاترین سازمان بین‌المللی در دنیا است.

به گفته وی رفتار غیرمنطقی آمریکا در این موضوع نشان داد که آمریکا موافق اجرایی شدن مفاد اساسنامه و منشور سازمان ملل نیست و به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال باز کردن فصل جدیدی در روابط بین‌الملل با عنوان نقص فاحش حقوق بین‌المللی است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در ادامه به راهکارها‌ی موجود برای شکایت از دولت آمریکا اشاره و اظهارکرد: با توجه به مقررات و قوانین داخلی از جمله ماده واحده مصوب 1387، اگر کشوری موجبات نقص قواعد و حقوق بین‌الملل را ایجاد کند دولت و مردم ایران می‌توانند در محاکم داخلی علیه آن دولت اقامه دعوی و کیفر حقوقی کنند.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند از یک طرف نسبت به این اقدام آمریکا در محاکم داخلی اقامه دعوی کرده و از طرف دیگر در محاکم بین‌المللی حاضر شده و شکایت کند منتهی بحث بر سر حضور در کشور آمریکا و اعتراض به مصوبه سنا در دادگاه‌های آمریکاست.

قره‌سید رومیانی تاکید کرد: اگر شورای عالی امنیت ملی به تصمیم کلان مسئولان کشور در شکایت از آمریکا باشد، دولت می‌تواند در دیوان‌عالی آمریکا طرح دعوی کرده و مصوبه را نقض کند. به عبارت دیگر ایران می‌تواند با استناد به دو معاهده وین و مقر به مصوبه سنا و تصمیم کاخ سفید در مورد صادر نکردن ویزای ابوطابی اعتراض کرده و این مصوبه را لغو کنند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه ایران می‌تواند شکایتی با عنوان دولت علیه دولت را انجام دهد، گفت: دولت جمهوری اسلامی می‌تواند از طریق دیوان بین‌المللی دادگستری علیه دولت آمریکا شکایت کند با این توجیه که آمریکا منشور سازمان ملل را رعایت نکرده و نقض فاحش مقررات حقوق بین‌المللی را انجام داده است.

وی در مورد ضمانت اجرایی نحوه شکایت وزارت خارجه از دولت آمریکا مبنی بر رجوع به کمیته ارتباط با دولت میزبان گفت: ایران رویکرد ضمانت اجرایی ندارد و تنها اقدای آئین‌نامه است.

قره‌سید رومیانی توضیح داد: با توجه به مصوبات داخلی سازمان ملل این شکایت انجام می‌شود کاری که الزام‌آور نیست و تنها شاید بتواند میزان چانه‌زنی ایران را بالا ببرد.

وی در پایان گفت: تنها اقدام الزام‌آور دولت ایران در واکنش به تصمیم کاخ سفید شکایت در محاکم داخلی مبتنی بر نقض قوانین بین‌المللی و شکایت در دیوان‌عالی دادگستری به عنوان شکایت دولت ایرن از دولت آمریکا است.

انتهای پیام

کد N222996

وبگردی