آفتاب

جعبه سیاه بوئینگ 777 مالزی و مسایل حقوق آن

جعبه سیاه بوئینگ 777 مالزی و مسایل حقوق آن

کوالالامپور – ایرنا – مالکیت جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ 200-777 ای.آر مالزی که 38 روز پیش در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و استخراج اطلاعات این جعبه که هنوز یافت نشده است، چالش حقوقی جدیدی است که مقامات مالزی پیگیری آن را آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، مالزی روز دوشنبه اعلام کرد مذاکره با مقامات و کارشناسان را در خصوص مباحث حقوقی جعبه سیاه پس از پیداشدن آن آغاز کرده است.

هشام الدین حسین وزیر دفاع و سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی گفت که عبدالغنی پاتاییل دادستان کل مالزی در سفر به انگلستان این موضوع را با سازمان های بین المللی مانند سازمان بین المللی هواپیمایی کشور به بحث گذاشته است.

باطری های دو جعبه سیاه هواپیما که نارنجی رنگ است در حالت عادی به مدت 30 روز می تواند فعال بماند و پس از آن ارسال علایم در سیگنال های خاص برای ردیابی آن قطع می شود.

این هواپیما 38 روز پیش ناپدید شد.

وی گفت که بوئینگ 200-777 ای.آر در مالزی ثبت شده و تحت مالکیت این کشور است و براساس قوانین کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری، کشور مبدأ این هواپیما یعنی مالزی موظف به رسیدگی و حفظ لاشه آن است.

وزیر دفاع مالزی گفت که برغم این قوانین مالزی از استرالیا خواسته است رهبری جستجو در جنوب اقیانوس هند را بر عهده گیرد.

پرواز ام.اچ 370 مالزی 38 روز پیش حدود یکساعت پس از برخاستن از باند فرودگاه بین المللی کوالالامپور و در مسیر پکن با 239 مسافر و خدمه پرواز از صفحه رادارها ناپدید شد و مالزی پس از احتمال سقوط آن در جنوب اقیانوس هند مدیریت این بحران و عملیات جستجو را به استرالیا سپرد.

طی روزهای گذشته شایعات زیادی در مورد علل ناپدیدشدن این هواپیما مطرح شده است و مدیریت محتوای جعبه سیاه و بازیافت اطلاعات آن که اکنون مالزی مطرح کرده است می تواند به این شایعات دامن بزند.

سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی همچنین برخی گزارش ها در باره ارتباط تلفنی کمک خلبان این پرواز را در مسیر پرواز رد کرد.

روزنامه نیو استریت تایمز مالزی روز شنبه اعلام کرد کمک خلبان هواپیمای ناپدیدشده مالزی سعی داشته است پیش از محوشدن هواپیما از روی رادار با استفاده از تلفن همراه خود تماس برقرار کند.

هشام الدین حسین با رد کردن این خبر، گفت ˈبه دلیل احترام به خانواده خلبان و کمک خلبان این هواپیما نمی خواهم وارد حدس و گمان ها شوم و روند تحقیقات توسط پلیس مالزی و سازمان های اطلاعاتی را به هم بزنمˈ.

وی گفت که پلیس مالزی همچنان در حال بررسی امکان ربودن، دخالت تروریسم، مشکلات روانی و شخصی مسافران و خدمه پرواز است.

آساق**1611
کد N222988

وبگردی