آفتاب

استاد ایرانی: احتمال تصویب طرح ضد ترکیه در سنای آمریکا وجود دارد

استاد ایرانی: احتمال تصویب طرح ضد ترکیه در سنای آمریکا وجود دارد

آنکارا - ایرنا - ˈعباس قره آغاچلوˈ استاد ایرانی دانشگاه ˈگیرسونˈ ترکیه با اشاره به تنش موجود در روابط آنکارا و واشنگتن، از احتمال به رسمیت شناختن مساله ˈنسل کشی ارامنهˈ از سوی دولت عثمانی در سنای آمریکا خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈراست خبرˈ ترکیه، آغاچلو با اشاره به تصویب طرحی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در حمایت از مساله نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی گفت: مساله نسل کشی ارامنه برای ترکیه دردسر ساز شده است. تاکنون بیش از 36 کشور جهان مساله نسل کشی ارامنه را در مجالس خود تصویب کرده اند و با توجه به تیرگی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی و همچنین تنشی که ظاهرا در روابط آنکارا و واشنگتن بوجود آمده، به نظر می رسد این مساله در مجلس سنای آمریکا امسال و یا در سالهای آتی به تصویب برسد.

وی افزود: تا پیش از این ˈلابی یهودیˈ در آمریکا در کنار ترکیه قرار می گرفت و مانع از تصویب این طرح در مجلس سنا می شد، اما پس از مساله کشتی ˈمرمره آبیˈ وضعیت تغییر کرده و به نظر نمی رسد که دیگر این لابی از ترکیه حمایت کند، اگر لابی یهود با لابی های ارامنه و یونانی ها در کنگره آمریکا متحد شوند، می توان گفت که این طرح در مجلس سنای آمریکا نیز تصویب شود.

آغاچلو اضافه کرد: از سوی دیگر پس از پیروزی حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در انتخابات شهرداری ها، آمریکا به ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه تبریک نگفت و فقط سخنگوی کاخ سفید از مردم ترکیه به خاطر مشارکت بالای خود در انتخابات تشکر کرد.

وی گفت : این مساله حاکی از وجود تنش در روابط آنکارا و واشنگتن است، هر چند این موضوع علنی نشده، ولی آثار آن نمایان شده است.

قره آغاچلو در ادامه پیش بینی کرد که دوره آتی به ویژه سال 2015 میلادی برای ترکیه از یک از طرف به خاطر در پیش بودن دو انتخابات حساس ریاست جمهوری و مجلس و از طرف دیگر به علت بحران سوریه، سال سختی باشد.

این استاد ایرانی تصریح کرد: مقامات ترکیه بیشتر توان خود را صرف موضوعات و مسایل سیاسی داخلی خواهند کرد، به همین علت پیش بینی نمی شود که آنکارا بتواند در مقابله با شناسایی مساله نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در پارلمان های کشورهای جهان نقش قابل توجهی را ایفا کند، حتی کشورهایی مانند عربستان و امارات هم به دنبال مطرح کردن این مساله هستند.

البته این کشورها نه به خاطر روابط خود با ارمنستان، بلکه به علت استفاده ابزاری از این مساله علیه ترکیه استفاده می کنند، به عبارت دیگر سیاست ترکیه در قبال مصر و حمایت از ˈاخوان المسلمینˈ موجب شده که کشوری مثل عربستان نیز به دنبال استفاده از مساله نسل کشی ارامنه باشد.

قره آغاچلو افزود: این روند به نفع ارمنستان و ضد ترکیه پیش می رود، شاید ترکیه در مواقعی با تهدید و هشدار توانسته باشد جلوی تصویب این مساله را در برخی پارلمان های جهان بگیرد، اما در مجموع، هر ساله شاهد افزایش کشورهایی هستیم که این مساله را تصویب می کنند.

وی اضافه کرد: اگر تعداد این کشورها بیشتر شود، مطمئنا ارمنستان این مساله را در سازمان ملل هم مطرح خواهد کرد و کشورهایی که پارلمان آنها ادعای نسل کشی ارامنه را تصویب کرده اند، در سازمان ملل نیز به آن رای مثبت خواهند داد و این برای ترکیه هزینه های مادی و معنوی سنگینی به دنبال خواهد داشت.

ارمنستان ، ترکیه را به نسل کشی ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثمانی می کند که دولت آنکارا آن را انکار می کند.

خاورم ** 230**1651
کد N222855

وبگردی