آفتاب

بزرگداشت شیخ اجل در تاجیکستان برگزار می شود

بزرگداشت شیخ اجل در تاجیکستان برگزار می شود

دوشنبه - ایرنا - آیین بزرگداشت «ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله» ملقب به «سعدی شیرازی» شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری اول اردیبهشت سال جاری، در کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار خواهد شد.

روز اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایران و همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی که فرهنگ شناسان او را به عنوان استاد سخن فارسی می شناسند، روز سعدی نام گرفته است.

معاون رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان گفت: به همین مناسبت و برای نخستین بار در این کشور، رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان برای ارائه بهترین مقاله در مورد این شخصیت شعر و ادب ایران در بین دانشجویان و شخصیت های فرهنگی و رسانه ای تاجیک فراخوان داده است.

«مهرداد پارسا: در گفت و گو با ایرنا افزود: در این فراخوان از علاقه مندان به انجام تحقیق در مورد سعدی خواسته شده است تا مقاله های خود را با موضوعاتی از قبیل «تاثیر اندیشه های پیشینیان بر سعدی شیرازی»، «نظامیه بغداد و شیراز از منظر شیخ سعدی»، «تاثیر اندیشه و آثار شیخ سعدی در روسیه و آسیای میانه»، «تفاوت در مضمون و محتوای غزل های سعدی و مولانا»، «تاثیر افکار و اندیشه های سعدی بر شاعران معاصر ایران و تاجیکستان» و «شباهت های زبان سعدی با زبان و لهجه مردم تاجکستان» ارائه دهند.

وی گفت: اکنون در حال گزینش برترین مقاله ها برای ارائه در روز همایش بزرگداشت سعدی هستیم.

پارسا تصریح کرد: نشست علمی فرهنگی بزرگداشت شیخ اجل سعدی با حضور جمعی از شخصیت های فرهنگی تاجیکستان، اساتید و دانشجویان روزنامه نگاری و زبان و ادبیات فارسی و مقامات سفارت ایران در کتابخانه ملی در شهر دوشنبه با اجرای برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد.

تاریخ ولادت سعدی به قرینه سخن او در گلستان در حدود سال 606 هجری است. در کشور تاجیکستان، سعدی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و کتاب های بوستان و گلستان او از جمله کتاب های مورد علاقه مردم تاجیک است. هر سال مدارس عالی و فرهنگستان تاجیکستان کنفرانس های علمی زیادی در خصوص اشعار این شاعر بزرگ ایرانی برگزار می کنند.

آساق**1663**1545
کد N222785

وبگردی