آفتاب

پنومونی همراه ونتیلاتور، شایع ترین عفونت بیمارستانی در بخش ICU

پنومونی همراه ونتیلاتور، شایع ترین عفونت بیمارستانی در بخش ICU

پنومونی همراه ونتیلاتور (VAP) شایع ترین عفونت اکتسابی بیمارستانی در بخش ICU است که پسودومونا اوروژینوزا عامل شایع آن است.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای کاوش نقش مقاومت میکربی و درمان آغازین چند میکروبی در شکست درمان پنومونی همراه ونتیلاتور مرتبط با پسودوموناس اوروژینوزا، پژوهشگران به ‌صورت گذشته‌نگر 314 بیماری را مورد بررسی قرار‌دادند که 393 مورد رویداد پنومونی همراه ونتیلاتور مرتبط با پسودومونا اوروژینوزا را در ‌12‌ بخش ‌ICU در فاصله‌ی ‌1977 تا 2011 تجربه کرده بودند.

متوسط زمان شروع پنومونی همراه ونتیلاتور مرتبط با پلاسمودیوم اوروژینوزا برابر 12‌ روز بود. بازگشت به ‌طور متوسط 14 ‌روز بعد ‌از نخستین رویداد به وقوع پیوست.

پژوهشگران می گویند: مقاومت ضد‌میکروبی در قریب به یک سوم موارد دیده شد. برای 261 بیمار، درمان تجربی کافی با آنتی‌بیوتیک انجام شد (83 درصد) که در‌90 نفر فقط از یک دارو استفاده شد.

بعد از 14 ‌روز در 112‌ بیمار شکست درمانی مشاهده شد که 76 نفر پیش‌ از بازگشت پنومونی همراه ونتیلاتور درگذشتند و 35‌ نفر بازگشت را تجربه کردند و یک ‌نفر بعد‌ از بازگشت درگذشت.

به گفته پژوهشگران، براساس تعداد درمان‌های ضد‌میکروبی مورد استفاده و نیز وجود مقاومت ضد‌میکروبی امکان پیش‌بینی شکست درمان وجود نداشت. اما استفاده از فلوروکینولون پیش ‌از شروع پنومونی همراه ونتیلاتور به ‌طور قابل ‌توجه با شکست درمان همراه بود. استفاده ‌از این دارو، ضمن رویداد پنومونی همراه ونتیلاتور به ‌طور قابل‌توجه با موفقیت درمان همراه بود.

انتهای پیام

کد N222712

وبگردی