آفتاب

انتقاد مجدد اردوغان از مخالفانش

انتقاد مجدد اردوغان از مخالفانش

نخست‌وزیر ترکیه بار دیگر از دادگاه قانون اساسی، معترضان پارک گزی، توییتر و جنبش هزمت فتح الله گولن در جریان سخنرانی در مراسم کارخانه محصولات پیشرفته بیولوژیکی در نزدیکی استانبول انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "رجب طیب اردوغان"، نخست‌وزیر ترکیه با اعلام اینکه دولت آنکارا در حال نهایی کردن پروژه‌های جهانی خود است، گفت: این کارخانه یک سرمایه‌گذاری حیاتی و نشان دهنده معیارهای سبز دولت است.

وی افزود: این یک مثال واضح از حمایت و حفاظت از محیط زیست است و حال چه کسی طرفدار محیط زیست است؟ معترضان پارک گزی؟ تمام کاری که آن‌ها انجام دادند شکستن شیشه‌ها و پرتاب کوکتل مولوتف بود اما کار ما ساختن است.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه به انتقاد از جنبش هزمت به رهبری فتح الله گولن، مخالف در تبعید ترکیه‌ای پرداخت و آن را یک دولت موازی دانست و مدعی شد که توییتر، فیس بوک و یوتیوب به ابزاری برای انجام عملیات این گونه افراد بدل شده است.

وی همچنین توییتر را به یک عامل فرار کننده از پرداخت مالیات توصیف کرد و قول داد تا این کمپانی مستقر در سان فرانسیسکو را سرکوب کرده و آن‌ها مجبور به پرداخت مالیات به ترکیه کند.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه به انتقاد شدید از دادگاه قانون اساسی پرداخت و احکام اخیر صادره از سوی این دادگاه را محکوم کرد و به قضات گفت که دست از اقدامات نامناسب بردارند.

اردوغان گفت: ما از احکام صادره تبعیت می‌کنیم اما به آن احترام نمی‌گذاریم. دادگاه‌های قانون اساسی ترکیه به جای دفاع از حقوق مردم، از حقوق موسسات و کمپانی‌ها حمایت می‌کنیم. این یک بی‌عدالتی است. البته پروژه‌های بیشماری همچنان در صف طولانی بررسی در این دادگاه‌ها قرار دارند.

وی همچنین دادگاه قانون اساسی را پس از لغو لایحه مناقشه‌برانگیز افزایش کنترل بر سیستم قضایی توسط دولت مورد انتقاد قرار داد و افزود: هر کس باید محدودیت‌های اختیارات خود را بداند. اگر آن‌ها خواهان انجام اقدامات سیاسی هستند باید دست ازکار قضا بردارند.

این در حالیست که هاشم قلیچ، رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه درباره واکنش مقام‌های دولت آنکارا به تصمیم دادگاه در لغو ممنوعیت استفاده از توییتر گفته بود: ما از واکنش‌های برخی افراد درباره صدور این حکم آگاه بودیم.

انتهای پیام

کد N222659

وبگردی