آفتاب

اوکراین در آستانه جنگ داخلی است

اوکراین در آستانه جنگ داخلی است

ایسنا نوشت:

رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین در سخنانی گفت که اوکراین در آستانه جنگ داخلی است و آمریکا تا حدی برای خونریزی‌های اوکراین مقصر است.

به گزارش  پایگاه خبری راشا تودی، ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین در سخنرانی خود از شهر «روستوف اون دون» روسیه گفت: در زمانی که من در کی‌یف بودم هرگز از چنین روش‌هایی علیه رادیکال‌ها و تندروها استفاده نکردم.

وی که خود را "رئیس‌جمهوری قانونی" اوکراین می‌داند، گفت که بر این باور است که تنها با برگزاری رفراندوم می‌توان از تجزیه اوکراین جلوگیری کرد.

یانوکوویچ گفت: اول از همه اوکراین باید یک رفراندوم برگزار کند، سپس قانون اساسی جدید تدوین کند و پس از آن انتخابات پارلمانی برگزار کند.

به گفته وی، مقام‌های اجرایی اوکراین پس از مشورت با جان برنان، رئیس سازمان سیا، عملیات ویژه در مناطق شرقی اوکراین را آغاز کرده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که منابع آگاه در گفت‌وگو با ریا نووستی اعلام کردند که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز شنبه وارد کی‌یف شده است و پیش از آنکه وزیر کشور اوکراین آغاز عملیات در مناطق شرقی کشورش را اعلام کند، با مقام‌های امنیتی دیدار کرده است.

یانوکوویچ در ادامه سخنانش گفت که جان برنان با آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین و اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در کی‌یف دیدار کرده است.

رئیس‌جمهوری سابق اوکراین تاکید کرد: نتیجه این دیدارها، آغاز عملیاتی بر ضد معترضان در مناطق شرقی اوکراین بود. بنابراین سیا نیز مسوول اتفاقات رخ داده در این مناطق است.

وی گفت: آمریکا در جدیدترین تحولات اوکراین دست دارد و علاوه بر مداخله در امور اوکراین، دولت واشنگتن همواره تورعمل‌هایی صادر می‌کند که چه کاری باید انجام شود و چگونه.

26149

کد N222593

وبگردی