آفتاب

مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به رقابتی شدن اقتصاد منجر می‌شود

مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به رقابتی شدن اقتصاد منجر می‌شود

یک عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ثبات قیمت‌ها و رقابتی شدن اقتصاد نتیجه اجرای اصولی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است.

مجید منصوری نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،منطقه اصفهان، با بیان اینکه در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تعلق نگرفتن یارانه به همه اقشار مردم از دو منظر تولید کنندگان و مصرف کنندگان حائز اهمیت است، اظهارکرد: حذف یارانه اقشار متمول جامعه علاوه بر ثبات قیمت‌ها به رقابتی شدن اقتصاد و صنعت بر اساس توجه به عرضه و تقاضا نیز کمک خواهد کرد.

منصوری در ادامه خاطر نشان‌کرد: در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اگر دولت بتواند با مدیریت جهادی علاوه بر کنترل تورم بر رکود اقتصادی حاکم بر جامعه نیز غلبه کند و به حمایت ویژه از قشر آسیب پزیر جامعه بپردازد تا حد زیادی از تبعات منفی و اجتماعی اجرایی شدن این طرح خواهد کاست.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رشد منفی اقتصادی کشور را دلیل اصلی مخالفت اولیه مجلس با تصویب طرح دوم هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و افزود: نمایندگان مجلس در ابتدا بر اجرایی شدن این طرح در 6 ماه دوم سال جاری اصرار داشتند، اما پس از مخالفت شورای نگهبان با رای مجلس و باز طرح مجدد این موضوع در صحن علنی در نهایت این طرح به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

وی مشکلات کنونی اقتصاد کشور را نتیجه اجرای غیر اصولی مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها دانست و تصریح‌کرد: بهتر بود دولت دهم و یازدهم در مرحله اول به جای کمک‌های ماهیانه نقدی به سرپرستان خانوار به اعطای کمک‌های غیر نقدی به آن‌ها می‌پرداختند.

منصوری علت اصلی تبلیغات رسانه‌ای دولت برای عدم تکمیل فرم‌های خود اظهاری یارانه توسط سرپرستان خانوار را خزانه خالی کشور عنوان‌کرد و افزود: در سال‌های اخیر مدیران اجرایی کشور با کسر بودجه از بخش سلامت، توسعه و زیر ساخت‌ها به پرداخت یارانه در مرحله اول اقدام کردند موضوعی که مداومت بر آن در مقطع کنونی دیگر امکان پذیر نیست.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تعیین یک سطح درآمدی مشخص برای حذف یارانه نقدی در مرحله دوم را غیر منطقی خواند و تصریح‌کرد: برای تصمیم گیری در این خصوص باید علاوه بر در آمد سرپرستان خانوار به علایق افراد به زندگی در سطح اجتماعی متوسط به بالا نیز توجه کرد.

وی در ادامه گفت: از لحاظ قانونی و شرعی مردان حق تصرف در اموال همسران خود را ندارند و این خود دلیل دیگری برای غیر منطقی بودن حذف یارانه از یک سطح درآمدی ویژه است.

منصوری افزود: در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها 100 درصد نمایندگان مجلس به صورت داوطلبانه از تکمیل فرم های خود اظهاری برای کسب یارانه نقدی اجتناب می‌کنند.

نماینده مردم لنجان در دوره مجلس شورای اسلامی درباره نمایندگانی که در دوره اول هدفمندی، یارانه نقدی دریافت کرده اند نیز گفت: دریافت یارانه این افراد مربوط به زمان پیش از نمایندگی آن‌ها بوده است.

این عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: نمایندگی شغل مادام العمری نیست و یک نماینده قبل از کسب کرسی مجلس شورای اسلامی به سبب اشتغال در یک شغل دولتی درآمدی هم سطح با دیگر اقشار جامعه دارد و مشمول دریافت یارانه نیز می‌شود.

انتهای پیام

کد N222491

وبگردی