آفتاب
گامی در جهت شناسایی افراد مستعد تشنج

کشف ارتباط بین ژن عامل سرطان پستان و چگونگی فرایند رشد مغزی

کشف ارتباط بین ژن عامل سرطان پستان و چگونگی فرایند رشد مغزی

دانشمندان با درک این مطلب که زنان با جهش ژن BRCA1، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان قرار دارند، موفق به کشف ارتباط میان این نوع ژن و چگونگی فرایند رشد مغزی شدند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حال حاضر محققان امریکایی ارتباط بین رشد مغزی و ژن BRCA1 را کشف کرده‌اند.

این تیم تحقیقاتی که به تازگی یافته‌های خود را در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر کرده‌اند، در مطالعه خود نشان دادند که ژن BRCA1 نقش مهمی در رشد صحیح مغز دارد و جهش این ژن، ممکن است سبب تشنج مغزی شود.

به گفته محققان، برخی از زنان که به علت جهش ژن BRCA1 به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به تشنج مغزی هستند.

محققان می‌گویند: این یافته‌ها نه تنها می‌تواند منجر به درک بهتر از آسیب عصبی در برخی از افراد که در معرض خطر بالاتری از ابتلا به سرطان پستان هستند شود، همچنین می‌تواند به درک بهتری از تکامل مغز کمک کند.

حذف ژن BRCA1، منجر به کاهش رشد مغزی می‌شود

برای رسیدن به این یافته‌ها، این تیم تحقیقاتی برای اولین بار ژن BRCA1 را در سلول‌های بنیادی عصبی حذف کردند که این امر به عدم توسعه نواحی خاصی از مغز منجر شد.

آنها دریافتند که با حذف این ژن، قشر مغز تنها در دو لایه رشد می‌کند، در حالی که قشر مغز به طور طبیعی در شش لایه رشد دارد و مخچه هم که اغلب از چند لایه ساخته شده است، در این مورد، تقریبا به طور کامل صاف بود. این منطقه از مغز که پردازش اطلاعات، بو، لامسه و بویایی را توسعه می‌دهد، در این جهش ژنی به شدت دچار بی نظمی می‌شود.

علاوه بر این، محققان دریافتند که سلول‌های عصبی مدت کوتاهی پس از رشد از بین می‌روند و آنهایی که باقی می‌مانند، غیر طبیعی هستند.

این تیم تحقیقاتی مشاهده کرد هنگامی که ژن BRCA1 در مدل موش حذف شد، رشد غیر طبیعی مغز و متعاقب آن اختلال در تعادل، مهارتهای حرکتی و دیگر وظایف اصلی آن به وجود آمد.

نقش حیاتی ژن BRCA1 در سازماندهی سلول‌های عصبی

در توضیح اینکه چرا حذف ژن BRCA1 این اثر را دارد، محققان به مطالعه قبلی اشاره می‌کنند که در آن دریافتند حذف ژن BRCA1، سلول‌های بنیادی را در مسیر لوله عصبی حذف می‌کند و منجر به ایجاد آسیب مغزی می‌شود. وقتی که DNA به شکل صحیح کدگذاری نمی‌شود، پروتئین‌ها در ژن BRCA1، با پروتئین‌های دیگری جایگزین می‌شوند.

محققان در این مطالعه جدید بر اساس این اطلاعات، دریافتند که بدون پروتئین‌های محافظ ژن BRCA1، رشته DNA شکسته باقی می‌ماند. این باعث ایجاد یک مولکول به نام کیناز ATM شده و منجر به از بین رفتن سلولی به نام p53 می‌شود.

به گفته محققان، این مسیر در تحقیقات سرطان مهم است و به آنها در پیشگیری از تکرار تشکیل آسیب سلولی کمک می‌کند.

وقتی که دو ژن BRCA1 و پروتئین p53 حذف شدند، سلول‌های عصبی مغز، رشد خود را به میزان طبیعی بازیافتند. با این حال، محققان دریافتند که سلول‌های عصبی هنوز آشفته شده و مسیر اشتباه را طی می‌کردند.

از این رو، محققان فرض کردند که ژن BRCA1 نقشی در موقعیت سلول‌های عصبی ندارد. آنها بر این باورند که ژن به عنوان یک لنگر برای سانترومر از DNA عمل ​می‌کند که بازوی کروموزومی آن برای جایگزینی کروموزوم مورد نیاز است. این یافته‌های جدید منجر به یافتن راهی برای رشد و هدایت این سازمان از لایه‌های مغز به رشد طبیعی می‌شود.

محققان می‌گویند: به نظر می‌رسد ژن BRCA1 برای تنظیم سانترومر در DNA عمل می‌کند که برای درک بهتری از تکامل مغز پستانداران به مطالعات بیشتر ژنی نیاز است.

به گفته محققان این یافته‌ها بیانگر آن است که چرا برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان، تشنج مغزی را تجربه می‌کنند. این یافته می‌تواند به شناسایی و درمان افراد در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان پستان که ممکن است مستعد تشنج نیز باشند، منجر شود.

این پژوهش در نشریه Science مقاله منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N222479

وبگردی