آفتاب

"مغز متفکر گروگانگیری الجزایر به لیبی رفته است"

"مغز متفکر گروگانگیری الجزایر به لیبی رفته است"

منابع امنیتی الجزایر اعلام کردند که مختار بالمختار در قید حیات است و از مالی به لیبی رفته تا از آنجا، منطقه ساحل را تحت کنترل خود درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع امنیتی در مالی اعلام کرد: ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد مختار بلمختار، مغز متفکر گروگانگیری الجزایر و یکی از خطرناکترین تندروهای این کشور که در شمال مالی فعالیت می‌کرد به لیبی رفته‌ است تا مانع از بازداشت یا کشته شدنش شود.

این منبع گفت: بلمختار می‌خواهد از خاک لیبی، منطقه ساحل را تحت کنترل و سیطره خود درآورد.

یک منبع امنیتی در نیجریه و یک مسئول دیگر در هیات سازمان ملل در مالی نیز این اطلاعات را تایید کردند.

پیشتر ارتش چاد در دوم مارس 2013 از کشته شدن بلمختار در مالی خبر داد این در حالی است که القاعده پس از مدتی این اطلاعات را تکذیب کرد.

در همین راستا یک منبع امنیتی نزدیک به هیات سازمان ملل عنوان داشت: همگان در حال حاضر بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که بالمختار نمرده است. وی همواره فعالیت داشته و به احتمال بسیار زیاد از مدت‌ها در لیبی حضور دارد.

مختار بالمختار پس از اینکه در درگیری‌ها در افغانستان علیه نیروهای شوروی سابق مشارکت کرد به الجزایر بازگشت تا به تندروها ملحق شود و پس از آن رهبری "القاعده در کشورهای مغرب اسلامی" را برعهده بگیرد.

بالمختار یکی از مسئولان القاعده بود که ظرف چند ماه در سال 2012 شمال مالی را تحت کنترل خود درآوردند و پس از مداخله ائتلاف نظامی بین المللی به رهبری فرانسه از این منطقه بیرون رفته و پس از اینکه از مالی خارج شدند تعدادی از تندروها در لیبی مستقر شدند.

انتهای پیام

کد N222426

وبگردی