آفتاب

حضور ناظران اروپایی در مناطق ناآرام شرق اوکراین

حضور ناظران اروپایی در مناطق ناآرام شرق اوکراین

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به شهر ناآرام اسلاویانسک در شرق اوکراین رفتند تا به جمع‌آوری اطلاعات درباره اوضاع داخلی این شهر بپردازند؛ این در حالی است که احتمال بروز خشونت و ناآرامی مجدد در این منطقه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، آندری دزیوبنکو، هماهنگ‌کننده پروژه سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: نمایندگانی از این هیات ویژه ناظر وارد اسلاویانسک شدند. این هیات پیشتر در دونتسک حضور داشت.

در پی ورود این هیات به شهر اسلاویانسک معترضان خودروی آن‌ها را محاصره کرده و از آن‌ها می‌خواستند تا به حقیقت ماجرایی که در این شهر به وقوع پیوسته نظارت کرده و رسانه‌های اروپایی را به خاطر گزارش اخبار نادرست از رخدادهای به وقوع پیوسته در این شهر مقصر دانستند.

این هیات که ناظران مدنی در آن حضور دارند، قرار است گزارش خود را در مورد یافته‌هایشان از اوضاع شهر دونتسک به سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در وین، پایتخت اتریش ارائه دهد.

هماهنگ‌کننده پروژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین گفت: هر روز تمامی اعضای این گروه گزارش‌های خود را درباره اوضاع در مناطق شرقی اوکراین ارائه خواهند کرد. آن‌ها داده‌های خود را از تمامی شرایط موجود در این مناطق ارسال می‌کنند و اوضاع درباره اسلاویانسک را نیز پوشش می‌دهند.

سه گروه از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا شامل 103 تن از 39 کشور شرکت‌کننده در دونتسک، لوهانسک و خارکف از اواخر مارس سال جاری میلادی به فعالیت می‌پردازند.

در همین حال روسیه از شورای امنیت سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا فورا بحران اوکراین را مد نظر قرار دهد. کرملین اعلام کرد: اظهارنظرها از جانب مقام‌های کی‌یف درباره استقرار و بسیج نیروهای نظامی به منظور متفرق کردن و سرکوب معترضان در جنوب و شرق اوکراین یک دستور مجرمانه است.

وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رویدادها در جنوب و شرق اوکراین در حال تبدیل شدن به یک برهه بسیار خطرناک است.

این وزارتخانه با اشاره به راهپیمایی‌ها در منطقه دونباس در اوکراین در این بیانیه آورده است: مقام‌های دولت کی‌یف که خود را پس از کودتا علیه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور پیروز دانسته و دولتی خودخوانده تشکیل داده‌اند، به دنبال سرکوب معترضان با استفاده از نیروی نظامی هستند.

دولت مسکو حکم اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری اوکراین را برای انجام عملیات امنیتی گسترده در مناطق شرقی این کشور محکوم و اعلام کرد: در نتیجه چنین اقداماتی در جنوب و شرق اوکراین درگیری‌های خشونت‌آمیز گسترش یافته است.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه آورده است: ما خواستار این مساله هستیم که دولت کی‌یف از تصمیم خود برای انجام اقدامات نظامی گسترده برای از میان برداشتن درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در شرق اوکراین دست بردارد و جنگ علیه مردم خودش را متوقف کند و همچنین به تعهدات تحت توافق 21 فوریه پایبند بماند.

تظاهرات گسترده‌ای نیز در مناطق جنوبی و شرقی اوکراین رخ داده و فعالان ساختمان‌های دولتی در دونتسک، لوهانسک، اسلاویانسک، ماریوپل، کراماتورسک، دروژکوولا، کراسنی لیمان، خارتسیزک و ایلووایسک را تصرف کردند.

علاوه بر این ساکنان شهرهای دیگری در اوکراین نیز در حمایت از فدرالی شدن اوکراین دست به راهپیمایی زدند.

شبکه خبری راشا تودی همچنین در گزارش خود آورده است: دولت کی‌یف به دنبال عملیات نظامی گسترده همزمان با افزایش تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی در شرق اوکراین است.

مقام‌های محلی دونتسک اعلام کردند که بیش از 10 هزار تن در تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف و روستاها در این منطقه حضور داشتند. مقام‌های محلی همچنین اعلام کردند که مرکز این منطقه همچنان تحت کنترل فعالان ضد دولت اوکراین است.

در کی‌یف نیز شورای امنیت اوکراین جلسه‌ای فوری را در پی رخدادها در اسلاویانسک تشکیل داد و تصمیم گرفته شد که عملیات نظامی گسترده‌ای با حضور ارتش صورت گیرد.

اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از اعلام این تصمیم‌گیری در خطابه‌ای تلویزیونی اعلام کرد: عملیات نظامی در اسلاویانسک با حضور یگانی از 350 تن از نیروهای ذخیره صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N222366

وبگردی