آفتاب
ضیایی بیگدلی:

عدم صدور ویزا برای ابوطالبی، خلاف نزاکت بین‌المللی است

عدم صدور ویزا برای ابوطالبی، خلاف نزاکت بین‌المللی است

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی از سوی کاخ سفید با میانجی‌گری رییس‌جمهور آمریکا و دبیرکل سازمان ملل قابل حل است.

محمدرضا ضیایی‌بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب، اظهار کرد: اصولا برای سفیر کشوری نزد سازمان بین‌المللی باید تقاضای پذیرش شود و دولت مقر (دولتی که سازمان بین‌المللی در آنجا قرار دارد) مسئول بررسی این تقاضا است. در مورد صدور ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل نیز وزارت امور خارجه آمریکا که کشور مقر سازمان ملل است، مسئولیت دارد به این مساله رسیدگی کند.

وی گفت: اگر عدم صدور ویزا به نماینده کشوری در سازمان بین‌المللی بدون دلیل قانع‌کننده انجام شود، خلاف نزاکت بین‌المللی و خلاف روابط دوستانه بین دو کشور است.

ضیایی‌بیگدلی با تاکید بر این که عدم صدور ویزا به نماینده کشورمان در سازمان ملل شأن سیاسی و اعتبار ایران را زیر سوال می‌برد، تاکید کرد که این موضوع خلاف نزاکت بین‌المللی است.

این استاد حقوق بین‌الملل با بیان این که ظاهرا عدم پذیرش نماینده ایران در سازمان ملل هنوز رسما به وزارت امور خارجه ایران انعکاس پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: این موضوع با بحث مصوبه سنای آمریکا خلط شده است و اگر رییس‌جمهور آمریکا این مصوبه را امضا کند، نوعی الزام قانونی را به وجود می‌آورد و بهانه‌ای است که هر موضوعی را نه تنها راجع به ایران بلکه در مورد کشورهای دیگر هم بررسی کند و اجازه صدور روادید را ندهد.

ضیایی‌بیگدلی با بیان این که مصوبه سنای آمریکا ارتباطی با سازمان ملل ندارد و با دولت مقر ارتباط دارد و تابع ضوابط وزارت امور خارجه آمریکا است، ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل می تواند به طور غیرمستقیم در مورد عدم صدور ویزا به نماینده ایران در سازمان ملل دخالت کرده و میانجی گری کند ولی به طور رسمی این موضوع ارتباطی با سازمان ملل ندارد.

این استاد حقوق بین‌الملل با بیان این که مصوبه آمریکا برای اجرای حقوق بین‌الملل مانع ایجاد می کند، ادامه داد: این مصوبه محدودیت هایی برای روابط دیپلماتیک یا روابط کشورها با سازمان‌های بین‌المللی به وجود می آورد، البته رییس‌جمهور آمریکا می تواند مصوبات کنگره را از جمله سنا وتو کند که این موضوع علامت خوبی برای ایران است.

انتهای پیام

کد N222348

وبگردی