آفتاب

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سانتریفیوژهای ایران

 بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سانتریفیوژهای ایران

بازتاب سخنان علی اکبر صالحی درباره تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران، برنامه ایران برای دو برابر کردن تولید نفت و اظهارنظر وزارت خارجه ایران درباره همکاری اقتصادی با روسیه، رد احتمال تأثیرگذاری موضوع عدم صدور ویزا برای نماینده ایران بر مذاکرات هسته ای،...

رد احتمال تأثیرگذاری موضوع عدم صدور ویزا برای نماینده ایران بر مذاکرات هسته ای، تصمیم ایران برای پیگیری حقوقی ماجرای عدم صدور ویزا برای ابوطالبی، بازتاب سخنان علی اکبر صالحی درباره تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران، برنامه ایران برای دو برابر کردن تولید نفت و اظهارنظر وزارت خارجه ایران درباره همکاری اقتصادی با روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.




به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، ماجرای عدم صدور ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل و حواشی مربوط به آن همچنان بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل را بازتاب داده که گفته موضوع عدم صدور ویزا برای نماینده ایران، به مذاکرات هسته ای آسیبی وارد نمی کند. سامانتا پاور در عین حال بار دیگر ضمن تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی مدعی شده انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، قابل پذیرش نیست و ایران باید فرد دیگری را برای این سمت انتخاب کند. 




از سوی دیگر، خبرگزاری کویت از تصمیم ایران برای پیگیری حقوقی موضوع عدم صدور ویزا برای ابوطالبی خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران می نویسد ساز و کارهای رسمی برای پیگیری شکایت در این زمینه فعال شده و ایران قصد دارد این مسئله را مورد پیگیری قرار دهد. افخم اشاره کرده که تصمیم آمریکا در عدم صدور ویزا برای نماینده ایران، ناقض حقوق بین المللی بوده و همچنین بر خلاف توافقنامه موجود میان دولت آمریکا و سازمان ملل است. 




اما سخنان روز گذشته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره ظرفیت انرژی هسته ای مورد نیاز کشور، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد صالحی گفته ایران برای تأمین نیازهای داخلی خود، به 30 هزار سانتریفیوژ نسل جدید نیاز دارد. این روزنامه اشاره می کند که ظرفیت و تعداد سانتریفیوژهای ایران، یکی از مسائلی است که در مرکز توجه کشورهای غربی بوده است. ایران در حال حاضر 19 هزار سانتریفیوژ دارد که 10 هزار عدد آن ها از سانتریفیوژهای نسل اول هستند. 




در مطلبی مربوط به حوزه تحریم ها، روزنامه «تلگراف» از برنامه ایران برای دو برابر کردن تولید نفت خود تا چهار سال آینده خبر داده است. این روزنامه می نویسد ایران قصد دارد که با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا، تولید نفت خود را تا پایان دهه جاری به دو برابر افزایش داده و از این طریق، میلیاردها دلار درآمد را به اقتصاد خود تزریق نماید. تلگراف در ادامه به نقل از منابع خبری ایرانی اشاره می کند که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران قصد دارد تا سال 2018، میزان تولید نفت را در کشور به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند. این در حالی است که تولید نفت ایران در حال حاضر حدود سه میلیون بشکه در روز است.




در نهایت، موضوع همکاری های ایران و روسیه و ابزار نگرانی غرب از این همکاری ها، موضوعی است که مورد توجه روزنامه «شانگهای دیلی» قرار گرفته است. این روزنامه به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می نویسد برخی نگرانی ها درباره افزایش همکاری میان تهران و مسکو غیرمنطقی است. وی گفته همکاری میان ایران و روسیه به عنوان دو کشور مستقل، در مسیر عادی خود جریان داشته و پتانسیل های موجود در حوزه های مختلف، توجه مقامات اقتصادی و تاجران دو کشور را به خود جلب کرده است. شانگهای دیلی اشاره می کند که این سخنان افخم، در پاسخ به ابراز نگرانی مقامات آمریکایی درباره قرارداد نفتی ایران و روسیه عنوان شده است.

کد N222056

وبگردی