آفتاب

گزارش ایندیپندنت درباره همدستی ام آی 6، سیا و ترکیه در بحران سوریه

گزارش ایندیپندنت درباره همدستی ام آی 6، سیا و ترکیه در بحران سوریه

تهران- ایرنا- ˈپاتریک کاک برنˈ خبرنگار روزنامه ایندیپندنت در گزارشی تحت عنوان ˈبازی ام آی 6، سیا و ترکیه در سوریهˈ، از نقش پیدا و پنهان لندن، واشنگتن، آنکارا و برخی کشورهای عرب در بحران سوریه خبر داد.

به نوشته ایندیپندنت، ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا و ˈسامانتا پاورˈ نماینده این کشور در سازمان ملل فشار زیادی را برای افزایش حمایت ها از تروریست های سوریه اعمال می کنند و این در حالی است که دلایل محکمی دال بر ارتباط مخالفان مسلح دولت سوریه با القاعده و یا شباهت افکار و باورهای آنان به اعتقادات و آرمان های القاعده وجود دارد.

این روزنامه انگلیسی افزود: آمریکا بیشترین تلاش خود را برای پنهان نگه داشتن کمک تسلیحاتی این کشور به تروریست ها که با کمک دست نشاندگان و شرکت های صوری صورت می گیرد، به عمل آورده و به همین دلیل، مقاله اخیر ˈسیمور هرشˈ روزنامه نگار سرشناس امریکایی تحت عنوان ˈخط قرمز و خط موش: اوباما، اردوغان و شورشیان سوریهˈ تا این اندازه جالب است.

ایندیپندنت با اشاره به بخشی از مقاله هرش درباره همکاری ترکیه در انتقال گاز سارین برای تروریست های سوریه نوشت که گروه تروریستی ˈجبهه النصرهˈ از دستگاه اطلاعاتی ترکیه کمک دریافت می کند و احتمالا مسئول استفاده از گاز سارین در جریان حمله به دمشق در 21 آگوست است، حمله ای که با هدف کشاندن آمریکا به دخالت نظامی جهت سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به اجرا درامد.

این نشریه انگلیسی افزود: نکته ای که در افشاگری هرش چندان مورد توجه قرار نگرفته، به فعالیت یک شبکه قاچاق سلاح برای تروریست های سوریه مربوط می شود که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) آن را تحت عنوان ˈخط موشˈ می شناسد و تحت حمایت آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر قرار دارد.

براساس این گزارش، اطلاعات مربوط به این شبکه در ضمیمه ای بسیار محرمانه به گزارش کمیته اطلاعات سنا آمده است که درباره حمله افراد مسلح به کنسولگری امریکا در بنغازی لیبی در 11 سپتامبر سال 2012 تهیه شده بود.

این نشریه افزود: سند یاد شده به عملیاتی اشاره می کند که در آن، سیا با همکاری سازمان جاسوسی انگلیس تسلیحاتی را از انبار اسلحه ˈمعمر قذافیˈ به ترکیه منتقل و از طریق مرزهای جنوبی این کشور به سوریه ارسال می کنند.

دراین سند ضمیمه، از توافقی سخن گفته شده است که اوایل سال 2012 میان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، عربستان و قطر در زمینه کمک به تروریست ها منعقد شد.

از سوی دیگر، شرکت هایی صوری نیز که تصور می شود استرالیایی هستند، ایجاد شدند و نظامیان سابق آمریکایی که مسوول گرداوری سلاح و انتقال آن به تروریست ها بودند، به عنوان کارکنان آن شرکت ها استخدام شدند.

ایندیپندنت یادآوری کرد که حضور دستگاه جاسوسی انگلیس در این قرارداد به سیا امکان داد که مشارکت خود را در این عملیات به عنوان یک ماموریت هماهنگی و ارتباطی جلوه دهد و از الزام قانونی اطلاع رسانی به کنگره در خصوص جزییات عملیات بگریزد.

گزارشگر ایندیپندنت در عین حال ادعا کرد که مشارکت آمریکا در عملیات خط موش در پی حمله مسلحانه به کنسولگری این کشور در لیبی متوقف ماند و تنش سیاسی حاصل از این واقعه میان دمکرات ها و جمهوری خواهان آمریکایی، موجب شد که واشنگتن کنترل خود را بر فعالیت شبکه خط موش و نظارت بر ارسال تسلیحات مناسب و مقتضی برای هر یک از گروه های مسلح فعال در سوریه از دست بدهد.

مترجمام** 1453/1547
کد N221634

وبگردی