آفتاب

عبداللهی: وضعیت دانایی فر هنوز مبهم است/سفر مقامات ایرانی به پاکستان برای پیگیری وضعیت دانایی فر

 عبداللهی: وضعیت دانایی فر هنوز مبهم است/سفر مقامات ایرانی به پاکستان برای پیگیری وضعیت دانایی فر

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه وضعیت پنجمین مرزبان ربوده شده کشورمان هنوز مبهم است گفت: ما هنوز سند و اطلاع دقیقی درباره وضعیت وی نداریم اما به طور قطع دانایی فر از سوی گروهک تروریستی در داخل پاکستان نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا علی عبداللهی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره وضعیت پنجمین مرزبان کشورمان گفت: اطلاعات جدیدی از وضعیت دانایی فر نداریم و آنچه روشن شده خود گروهک تروریستی مدعی شده بود که وی را به شهادت رسانده است.

وی ادامه داد: در این برهه دولت پاکستان باید مسوولیت به عهده بگیرد.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: سفری در سطح عالی به پاکستان صورت خواهد گرفت و یکی از موضوعات بحث وضعیت گروهبان دانایی فر خواهد بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نوع تعامل شما با دولت پاکستان چگونه است گفت: ما موافقت نامه امنیتی با پاکستان داریم که اخیرا مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد که به طور طبیعی مفاد آن باید اجرایی شود.

عبداللهی با بیان این که خللی در روابط ایران با پاکستان وجود ندارد اظهارداشت: مقامات پاکستانی می گویند ما تسلطی بر منطقه غربی خود یعنی مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران نداریم البته براساس پروتکل های بین المللی این حرف قابل قبول نیست چرا که هر دولتی تعهداتی دارد که باید به آن عمل کند؛ مرزهای ایران با پاکستان تقریبا یک سویه کنترل می شود.

وی ادامه داد: البته در برخی نقاط مرزی ما خلاهایی داریم که این موضوع در اولویت کاری ما قراردارد که امیدواریم بتوانیم با اجرای عملیات انسداد مرز این خلاها را پرکنیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: این که گروه هایی در داخل پاکستان به قصد شرارت و اقدامات تروریستی وارد کشور ما می شوند قطعی است و دوستان پاکستان هم این را در صحبت ها به نوعی بیان کرده اند.

عبداللهی افزود: ما همواره خواهان این هستیم که پاکستان کنترل بیشتری بر مرزهای خود اعمال کند. ما با گروه هایی که به قصد شرارت، اقدامات تروریستی و قاچاق مواد مخدر از خاک پاکستان وارد کشورمان می شوند برخورد می کنیم البته برخوردهایی نیز در گذشته در این زمینه صورت گرفته است و مستندات آن موجود است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در حادثه اخیر که پنج نفر از مرزبانان کشورمان ربوده شدند مقامات پاکستانی اعلام کردند که این ها در پاکستان نیستند اما وقتی کمیته مشترک و مرزبانان دو کشور در نقطه صفر مرزی حاضر شدند صورت جلسه ای مبنی بر رد این افراد که وارد پاکستان شده اند امضا شده است که این مهم ترین سندی است که نشان می دهد آنها وارد پاکستان شده اند و ما براساس آن، درخواست برخورد دولت پاکستان با این گروه تروریستی را داشتیم.

عبداللهی افزود: در بحث رهایی مرزبانان نیز یک بحث خویشتنداری وجود داشت که دستگاه های امنیتی، نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و وزارتخانه های خارجه و کشور بررسی ها و جلسات شبانه روزی را در این زمینه در شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور داشتند و این موضوع را دنبال کردند.

عبداللهی افزود: اگر بخواهیم تفاوت را بیان کنیم باید بگوییم که در این موضوع تلاش شد از تمام ظرفیت های موجود نظام برای رهایی و سالم آمدن سربازان ربوده شده کشور استفاده شود که بعد از دو ماه این سربازان به کشور بازگشتند.

وی اظهارداشت: ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم و با مقامات پاکستانی روش های منظم تری را دنبال می کنیم تا مرزها کنترل شود و این گونه اقدامات را در مرز شاهد نباشیم.



** وزارت کشور بر مبنای شایعات موضع گیری نخواهد کرد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی براینکه گروهک تروریستی جیش العدل در وبلاگ خود مدعی شده است که از خرداد تا پایان سال گذشته 40 عملیات تروریستی انجام داده است چرا تا کنون با این گروهک برخورد قابل توجهی نشده است، گفت: مشی و سیاست وزارت کشور این است که تا خبر مستند و موثق نداشته باشد بر مبنای شایعات و اخبار وبلاگ ها موضع گیری نخواهد کرد.

عبداللهی افزود: در عمق 300 تا 400 کیلومتری پاکستان گروهک های مختلفی وجود دارند که منحصر به جیش العدل هم نیست و حملاتی به مرزها ما داشته اند و از آن طرف مرز به سمت برجک مرزی تیراندازی می کنند.

وی ادامه داد: یک مورد داشتیم که در سال گذشته در یک منطقه کوهستانی پیچیده که ما جاده مرزی نداشتیم تله گذاری کردند که سپس نیروهای سپاه در آن قسمت شروع به جاده زدن کردند و آن منطقه را بستند.

عبداللهی اضافه کرد: این تعداد عملیاتی که آنان ادعا دارند دروغ است و درگیری هایی که منجر به تلفات شود به این تعداد وجود نداشته اما اگر شلیک هایی از آن طرف مرز به سمت پاسگاه های مرزی داشته اند را در نظر بگیریم ممکن است به این تعداد رسیده باشند.



**معتمدین و ریش سفیدان محلی نیز به آزادی مرزبانان کمک کردند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی براینکه سهم دستگاه های دیپلماتیک، امنیتی، انتظامی و نظامی و شخصیت ها در آزادسازی مرزبانان چه بود؟ گفت: نباید اینگونه گفت که سهم دستگاه ها چقدر بوده، بالاخره کشور یک نظام اجزایی دارد. طبق اطلاعیه ای که وزارت کشور داد همه دستگاه ها نقش برجسته ای داشتند و نقش هر کدام از آن ها مهم است.

عبداللهی افزود: در بحث آزادی مرزبانان ربوده شده ما از معتمدین و ریش سفیدان محلی نیز استفاده کردیم و آنان نیز برای آزادای مرزبانان کمک کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت و نیروهای مسلح برای افزایش ضریب امنیتی مرزها چیست ؟ تصریح کرد: در سفر وزیر کشور به استان سیستان و بلوچستان دستور داد که بحث انسداد مرز با جدیت دنبال و خلع های مرزی پر شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: خوشبختانه دولت نیز در پایان سال گذشته منابع خوبی را تصویب کرد و قرار است با توجه به حساسیت مرز ردیف بودجه آن 100 درصد تامین شود.



**برجک های دیده بانی جایگزین چادرها می شوند

عبداللهی اظهارداشت: همچنین قرار است در جاهایی که مرزبانان به صورت چادر مستقر هستند چادرها جمع شوند و برجک های بتونی ساخته شود که نیروی انتظامی نیز اعتباری برای ساخت برجک ها پیش بینی کرده است؛ در جلسه دو روز گذشته با سردار سرتیپ دوم حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی کشور داشتیم ساز و کار این کار مشخص شد.

وی ادامه داد: تصمیم ما این است که مرزهای کشور را به طور جدی ببندیم و مکان استقرار مرزبانان نیز هم جان پناه خوبی باشد و هم اشرافیتی بر نقطه صفر مرزی داشته باشد.



**برخورد با مرزبانان آزاد شده در چارچوب آیین نامه ها

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی براینکه اخیرا یکی از نمایندگان خواستار برخورد با چهار مرزبان شده است، آیا این موضوع در دستور کار قرار دارد؟ گفت: در زمینه مجازات سربازان آزاد شده باید بگویم که سربازی مقررات، آیین نامه و ضوابطی دارد که این موضوع مطابق آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه دنبال خواهد شد و اگر کسی کوتاهی کرده باشد با وی برخورد می شود.

عبداللهی افزود: فرمانده ناجا نیز در این زمینه اظهارنظر کرده بودند که این موضوع باید در مسیر خود دنبال شود.اینکه کسی به گروگان و اسارت رفته و برگردد، همه چیز حل است، این طور نیست و باید این موضوع دنبال شود.



**موافقت نامه امنیتی ایران و پاکستان در تامین امنیت مرزها موثر است

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی موافقت نامه امنیتی بین ایران و پاکستان را تصویب کرده است آیا این موضوع تاثیری بر تعامل ایران با پاکستان برای تامین امنیت مرزها خواهد داشت؟ اظهارداشت: موافقت نامه امنیتی بین ایران و پاکستان که یک موافقت نامه جامع و کامل است می تواند موثر باشد و ما کمیته های مشترکی را به صورت منظم داشته باشیم و مباحث را با موضوعات مشخص دنبال کنیم.



**سفر مقامات ایرانی به پاکستان برای پیگیری وضعیت جمشید دانایی فر

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه وضعیت پنجمین مرزبان ربوده شده کشورمان هنوز مبهم است گفت: «ما می توانیم بگوییم اطلاعات جدیدی نداریم که بتواند به روشن شدن این وضعیت کمک کند و آنچه گفته شده خود گروه جیش العدل در سایت ها اعلام کرده است که جمشید دانایی فر را به شهادت رساندند.»

عبداللهی ادامه داد: چون اطلاعات و سند قوی نداریم که این موضوع را اعلام کنیم، این موضوع برای ما مبهم است و نمی گوییم که وی زنده است و یا زنده نیست اما نکته ای که مهم است به طور قطع وی از سوی گروهک تروریستی در داخل پاکستان نگهداری می شود.

وی اضافه کرد: در این برهه دولت پاکستان مسوولیت دارد که این موضوع را بعهده بگیرد و در آینده نزدیک هم سفری در سطح عالی به پاکستان صورت خواهد گرفت و یکی از موضوعاتی که به صورت قوی پیگیری می شود بحث گروهبان جمشید دانایی فر است.
کد N221605

وبگردی