آفتاب

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری گینه بیسائو

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری گینه بیسائو

رای‌دهندگان در گینه بیسائو امروز (یکشنبه) برای نخستین بار از کودتای نظامی سال 2012 میلادی به پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس‌جمهور و نمایندگان پارلمان را به امید بازگرداندن ثبات به کشورشان انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات امروز بر چهار دهه ناآرامی ایجاد شده در پی شورش‌های متعدد از زمان استقلال گینه بیسائو از پرتغال سرپوش می‌گذارد و مفسران از دولت جدید خواسته‌اند تا بالاخره ارتش را با دولت هماهنگ سازند.

این کشور غرب ‌آفریقا به مدت دو سال تحت حکومت یک دولت موقت تحت حمایت ارتش قرار داشته و با رکود اقتصادی و قاچاق کوکائین که باعث تشدید فساد می‌شد، دست و پنجه نرم کرده است.

وینسنت فوچر، یکی از تحلیلگران ارشد گروه "بحران بین‌المللی" گفت: دولت جدید باید امتیازات افسران ارشد ارتش را مورد بررسی قرار داده و با دقت اصلاحات بخش امنیتی را که موجب کودتای ارتش شد، از سر بگیرد.

وی افزود: این بار، دولت باید با احتیاط پیش رود و به دنبال مصالحه باشد تا از واکنش‌های خشونت‌آمیز از سوی ارتش اجتناب کند.

تجارت مواد و پول به دست آمده از آن تمامی موسسات دولتی و به ویژه نیروهای مسلح گینه بیسائو را به فساد کشیده و افسران ارشد نیروهای مسلح به شرکت در قاچاق مواد متهم شده‌اند.

رئیس بلوک "اکوواس" غرب ‌آفریقا در شب انتخابات گفت: تمامی نامزدها و احزاب انتخابات متعهد شده‌اند تا تمامی تلاش و انگیزه خود را بر روی کشوری جدید و کشوری با عدالت و آزاد بگذارند. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارند.

اگر چه مبارزات انتخاباتی روز جمعه بدون رویداد امنیتی مهمی پایان یافت، انتخابات امروز با نظارت 4200 سرباز غرب آفریقا و گینه بیسائو برگزار شد.

بیش از 500 ناظر بین‌المللی تصمیم خواهند گرفت که آیا این انتخابات آزاد و معتبر بوده یا خیر.

مشخص نیست که در این انتخابات نامزدی پیروز شود و به همین دلیل دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برای 18 مه سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام

کد N221128

وبگردی