آفتاب

تنش شدید بین واشنگتن و تل آویو بر سر بحران اوکراین

تنش شدید بین واشنگتن و تل آویو بر سر بحران اوکراین

تهران-ایرنا- مقامات رژیم صهیونیستی در بحران اوکراین بی طرفی اعلام کرده و در نشست مجمع عمومی برای قطعنامه علیه روسیه حاضر نشدند که به عصبانیت شدید کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا منجر شده است.

به نوشته روزیکشنبه روزنامه صهیونیستیˈهاآرتصˈ کاخ سفید و مقامات آمریکا در واشنگتن از بی طرفی تل آویو در موضوع الحاق کریمه به روسیه به شدت از اسرائیل عصبانی هستند.

شخصیت های مهم آمریکایی در دولت ˈباراک اوباماˈ، رییس جمهوری آمریکا ناامیدی فراوان خود را از فقدان حمایت اسرائیل از موضع تل آویو در مورد بحران اوکراین اعلام کرده اند، به ویژه با توجه به این حقیقت که اسرائیل روابط مشابهی با آمریکا و روسیه دارد.

ˈآموس گیلعادˈ رییس بخش امنیت سیاسی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی امروز صبح گفت: سیاست اسرائیل در مورد این موضوع از منافع ملی و امنیتی اش نشات می گیرد که نباید آن را با منافع امنیتی و ملی آمریکا اشتباه گرفت.

وی ادامه داد: اسرائیل از نزدیک تحولات اوکراین را زیرنظر دارد و تغییرات آن را ثبت می کند...ما چالش های امنیتی فراوانی داریم...تمرکز ویژه ای روی امنیت ملی دارد که نه تنها بر شرایط فعلی ما بلکه بر آینده ما تاثیر دارد.

گیلعاد تاکید کرد: آمریکا به شیوه خود در موضوع اوکراین وارد شده است، اما منافع ملی و امنیتی ما نباید مانند منافع کشور دیگری تعریف شود.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی نیز اخیرا اشاره کرد یکی از دلایل عصبانیت کاخ سفید غیبت اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دو هفته قبل برای رای گیری در مورد قطعنامه ای بود که الحاق کریمه به روسیه را محکوم می کرد.

مقام ارشد آمریکایی گفت : ما در مورد موضوع اوکراین با همه دوستان و متحدان خود در سراسر جهان رایزنی می کنیم، یقینا از همه جامعه بین المللی می خواهیم اقدامات روسیه را محکوم و از اوکراین حمایت کنند، بنابراین باعث تعجب است که ببینیم اسرائیل به کشورهای حامی وحدت ارضی اوکراین در سازمان ملل متحد نپیوست.

یک مقام ارشد تل آویو نیز غیبت این رژیم را در جلسه رای گیری مجمع عمومی اقدامی بسیار عجیب دانست و تغییر رویکرد نسبت به سیاست پیشین اسرائیل در رابطه با آمریکا دانست. در حالی که آمریکایی ها رفتار اسرائیل را نادرست دانسته اند به ویژه با توجه به حمایت بی قید و شرط واشنگتن از تل آویو، مسکو و رسانه های داخلی روسیه آن را حمایت از خود می دانند.

غیر از این اظهارات ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ˈآویگدور لیبرمنˈ وزیر امور خارجه این رژیم مبنی بر بی طرفی تل آویو در بحران اوکراین بر شدت تنش ها با آمریکا افزوده است.

لیبرمن در پاسخ به سوالی در مورد بحران اوکراین گفت: ما روابط خوب و قابل اطمینانی با آمریکایی ها و روس ها داریم، بنابر این به نظر من اسرائیل نباید به نفع هیچ طرفی وارد این قضیه شود.

این اظهارات مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا را به شدت عصبانی کرد، زیرا لیبرمن اهمیت یکسانی برای رابطه تل آویو با روسیه و آمریکا قائل شده بود. در حالیکه آمریکا سالانه سه میلیارد دلار به تل آویو کمک نقدی ارائه می دهد؛ غیر از ان حمایت های دیپلماتیک از اسرائیل در سازمان ها و نهادهای بین المللی از دیگر کمک های آمریکا به تل آویو است.

یک مقام تل آویو یادآور شد: توانایی روسیه برای آسیب رساندن به موضوعاتی که برای ما مهم است مانند ایران و سوریه بسیار جدی و زیاد است. اسرائیل نمی خواهد با روسیه وارد رویارویی شود؛ آنهم بر سر موضوعی که به طور مستقیم به اسرائیل مربوط نیست.

اروپام**9157 ** 1064
کد N221103

وبگردی