آفتاب
معاون امنیتی وزیر کشور در نشست خبری:/۲/

پاکستان نسبت به حفظ امنیت مرز‌هایش متعهد است

پاکستان نسبت به حفظ امنیت مرز‌هایش متعهد است

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه مرزهای ایران و پاکستان یک سویه از سوی ایران کنترل می‌شود، خاطر نشان کرد: البته در این کنترل مرزی خلاء‌هایی وجود دارد که اولویت آن پرکردن این خلاء‌ها و انجام عملیات انسداد آنهاست.

معاون امنیتی وزارت کشور با اشاره به اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه آن‌ها بر مرزهای غربیشان تسلطی ندارند اضافه کرد: البته این حرف براساس پروتکل‌های بین المللی قابل قبول نیست‏، چون کشور‌ها نسبت به حفظ امنیت مرز‌هایشان تعهداتی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عبدالهی در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد از سفر هیات امنیتی ایران به قطر در روز آینده خبر داد و گفت: قرار است در این سفر اولین کارگروه امنیتی پیرو موافقت نامه امنیتی دو کشور که در سال ۸۸امضا شد، تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: این توافق نامه در سال ۸۹ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و جنبه اجرایی پیدا کرد و هدف از این کارگروه نیز اجرایی کردن مفاد توافق نامه است البته ما در سال ۷۸ نیز با قطر یک یادداشت تفاهم امضا کرده بودیم و در سال ۷۹ هم مذاکراتی داشتیم که جلسه آن مذاکرات موجود است واین‌ها منجر به تشکیل اجلاس مشترک مرزی شد.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون ۱۲ جلسه مرزی میان نیروهای مرزبانی دو کشور تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در کنار این اجلاس، اجلاس مشترک درباره مبارزه با مواد مخدر هم بوده که دو جلسه از آن تشکیل شده است.

عبدالهی با بیان اینکه تشکیل کارگروه امنیتی پیرو موافقت نامه امنیتی دو کشور به درخواست طرف قطری بوده است‏، یادآور شد: مفاد این موافقت نامه شامل موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، ترددهای غیر مجاز، مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق موادمخدر و برخورد با قاچاقچیان کالاهای فرهنگی و هنری، تبادل اطلاعات زیست محیطی و تقویت ارتباطات میان نیروهای اینترپل دو کشور و همچنین آموزش نیروهای پلیس از جمله مواردی است که دراین موافقت نامه به آن اشاره شده است.

وی با تاکید برا ینکه تشکیل این کارگروه زمینه خوبی برای تقویت همکاری دو کشور بیان کرد: ما در گذشته همکاریهای بسیار خوبی در ابعاد گوناگون با یکدیگر داشتیم واین مسئله می‌تواند به تقویت دو کشور کمک کند.

در ادامه علی عبدالهی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت: وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نوع تعاملات ایران با پاکستان در پی وقوع حادثه گروگانگیری مرزبانانمان چگونه است؟ تصریح کرد: ما همواره تلاش کردیم با پاکستان همانطور که مقامات عالی کشور و مقامات امنیتی بیان کرده‌اند دارای روابط خوب و تنگاتنگی داشته باشیم و موافقت نامه مشترک امنیتی دو کشور نیز موید این مسئله است.

وی با اشاره به اظهارات مقامات پاکستانی مبنی بر اینکه آن‌ها بر مرزهای غربیشان تسلطی ندارند اضافه کرد: البته این حرف براساس پروتکل‌های بین المللی قابل قبول نیست‏، چون کشور‌ها نسبت به حفظ امنیت مرز‌هایشان تعهداتی دارند.

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه مرزهای ایران و پاکستان یک سویه از سوی ایران کنترل می‌شود، خاطر نشان کرد: البته در این کنترل مرزی خلاء‌هایی وجود دارد که اولویت آن پرکردن این خلاء‌ها و انجام عملیات انسداد آنهاست.

عبدالهی ورود گروهک‌های پاکستانی به مرزهای کشور به منظور قاچاق مواد مخدر و انجام عملیاتهای شرارت آمیز را قطعی دانست و افزود: ما همواره خواهان این بوده‌ایم که پاکستان بر مرز‌هایش کنترل بیشتری داشته باشد و با گروههایی که به قصد شرارت یا قاچاق مواد مخدر وارد خاک ایران می‌شوند، برخورد بکند. البته در گذشته برخوردهایی هم صورت گرفته است اما آن‌ها در داخل خاک پاکستان هستند ومستندات آن موجود است.

وی در پاسخ به این سوال که ازادی این مرزبانان با دفعات قبل چه تفاوتهایی داشت، ‌اظهار داشت: خویشتنداری و بررسی شبانه‌روزی این مسئله در کشور از جمله تفاوتهایی است که در این مورد صورت گرفت.

عبدالهی با اشاره به تشکیل چندین جلسه درشورای عالی امنیت ملی با درخواست وزیر کشور برای بررسی این مسئله تصریح کرد: در این جلسات همه مقامات مسئول امنیتی، انتظامی و وزارت خارجه حضور داشتند و راههای متعددی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون امنیتی وزارت کشور مهم‌ترین تفاوت ازاد سازی مرزبانان ایرانی با دفعات قبلی را استفاده از همه ظرفیتهای درون نظام برای رهایی و سالم آمدن مرزبانان دانست.

کد N220970

وبگردی