آفتاب

دیپلمات سابق آمریکا: پاکستان در روابط خود با ایران و عربستان تعادل ایجاد کند

دیپلمات سابق آمریکا: پاکستان در روابط خود با ایران و عربستان تعادل ایجاد کند

تهران – ایرنا – یک دیپلمات سابق آمریکا می گوید که بهتر است پاکستان روابط خود را هم با ایران و هم با عربستان سعودی حفظ کند و در روابط خود با آنها تعادل ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، «ماورین وینبام» Marvin G. Weinbaum)) که بین سال های 1999 تا 2003 به عنوان تحلیل گر مسایل پاکستان و افغانتسان در مرکز اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می کرد، در مصاحبه ای با هفته نامه پاکستانی «نیوز آن ساندی» که امروز در پایگاه اینترنتی این نشریه خبری منتشر شد، معتقد است که عربستان سعودی به دنبال ترویج وهابیت و افراط گرایی در پاکستان است و از این طریق سعی دارد ایران را از پاکستان دور کند.

کارشناس و تحلیل گر آمریکایی مسایل ایران، پاکستان و افغانستان در اظهاراتی توصیه گونه به دولت اسلام آباد گفته است: ترویج و تقویت افراطی گری در پاکستان به نفع عربستان سعودی نخواهد بود بلکه وجود یک پاکستان باثبات است که می تواند به نفع همه کشورها از جمله عربستان سعودی باشد.

وی که از اساتید علوم سیاسی دانشگاه ایلینویز آمریکا است، با تاکید بر اینکه مسوولیت هرگونه عواقب ناشی از ترویج و تقویت افراطی گری در پاکستان، متوجه ریاض خواهد بود، گفت: اسلام آباد باید از هیچ تلاشی برای جلوگیری از شکل گرفتن جنگ نیابتی (میان عربستان سعودی و ایران) در پاکستان دریغ نکند.

ماروین وینبام با بیان اینکه دولت کنونی پاکستان به نخست وزیر نواز شریف بیش از گذشته به سمت عربستان سعودی تمایل دارد، معتقد است دلایلی وجود دارد که نشان می دهد اسلام آباد باید روابط خود را هم با تهران هم با ریاض حفظ کند و در روابط خود با آنها تعادل ایجاد کند. در این مصاحبه اشاره ای به دلایل مورد نظر این تحلیل گر آمریکایی نشده است.

به گفته وی، پاکستان این حق را دارد تا سیاست هایی را دنبال کند که منافعش را تامین می کنند اما باید نسبت به این موضوع هم آگاه باشد که نیاز دارد روابط خود را هم با عربستان سعودی و هم با ایران باید حفظ کند.

اخیرا عربستان سعودی یک و نیم میلیارد دلار کمک مالی در اختیار دولت پاکستان قرار داده است. اگرچه ریاض مدعی است که این وام را به بهانه تقویت ذخایر ارزی، انجام پروژه های انرژی و زیرساخت های بزرگ به اسلام آباد داده اما مخالفان دولت نواز شریف، دریافت این کمک مالی از جانب عربستان را به قیمت تغییراتی در سیاست خارجی پاکستان در قبال برخی مسایل منطقه ای از موضوع سوریه دانسته و به شدت از آن انتقاد کرده اند.

«سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه و امنیت ملی گفت چندی پیش در مصاحبه ای تاکید کرد که «اسلام آباد خواهان تعادل در روابط خود با تهران و ریاض است.»

«نواز شریف» کمتر دو ماه پس از تصدی نخست وزیری پاکستان در سال 2013، به عربستان سعودی سفر کرد (سوم آگوست سال 2013) و قرار است در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری به تهران سفر کند.

سفر قریب الوقوع نواز شریف به تهران بعد از سفر وی به ریاض می تواند تاییدی بر اظهارات سرتاج عزیز وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر این باشد که اسلام آباد خواهان تعادل در روباط خود با تهران و ریاض است.



** تاثیر روابط ا یران و آمریکا بر پاکستان

این کارشناس و تحلیل گر آمریکایی در پاسخ به سوال این نشریه پاکستانی مبنی بر تاثیر روابط ایران و آمریکا بر پاکستان و مخالفت آمریکا با اجرای پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان می گوید: اگر روابط ایران و آمریکا بهبود یابد، این امر سبب خواهد شد تا روابط اسلام آباد – واشنگتن نیز شرایط بهتری پیدا کند.

ماروین وینباوم معتقد است: هرگونه نزدیکی در روابط میان ایران و آمریکا ، که واشنگتن هم در تلاش برای تحقق آن است، می تواند تاثیر مثبتی بر روابط میان پاکستان و آمریکا نیز داشته باشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه ایلینویز آمریکا باورد دارد اگر مسایل ناشی از موضوع هسته ای ایران پیش نمی آمد، آمریکا هم هیچ مخالفتی با اجرای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان نمی کرد.

به گفته این کارشناس آمریکایی، یک سری مسایل فنی میان ایران و آمریکا وجود دارد و در راس مسایل مورد اختلاف میان دو طرف بر سر است که آیا ایران می تواند به غنی سازی اورانیم ادامه دهد و اگر می تواند، تا چه میزان حق غنی سازی دارد.

بعد از یک دهه بن بست مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، بالاخره در سوم آذر ماه سال گذشته دو طرف به یک توافق مقدماتی معروف به توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک دست یافتند و روند مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع میان طرفین ادامه دارد. طبق گفته های مقامات ایرانی و مقاماتی از کشورهای 1+5، احتمال امضای توافق جامع میان دو طرف در تابستان سال جاری دور از انتظار نیست.

آساق**1723**1566
کد N220920

وبگردی