آفتاب
مخالفان و موافقان طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت‎:

از دغدغه رساندن جمعیت به ۳۵ میلیون تا دغدغه حل مشکلات ازدواج جوانان

از دغدغه رساندن جمعیت به ۳۵ میلیون تا دغدغه حل مشکلات ازدواج جوانان

لاهوتی: ما چه تشویقی برای ازدواج جوانان درنظر گرفته‌ایم درحالی که هنوز مسئله یک وام ناقابل شش میلیون تومانی در این کشور حل نشده است.

حسین علی شهریاری در موافقت با طرح دو فوریت افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در صحن علنی مجلس با بیان اینکه کشور ما گنجایش جمعیتی تا ۳۰۰ میلیون نفر را نیز دارد، گفت: شاید یکی از دغدغه‌های جدی که در کشور ما وجود دارد این است که سن ازدواج در کشور بالار فته است و جوانان ما به تحصیل روی آورده‌اند که فرصت مناسب برای ازدواج را که معمولا بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سالگی است را از دست می‌دهند واین باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای جوانان شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماینده مردم زاهدان از نمایندگان خواست که به طرح دو فوریت افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای مثبت دهند.

یونس اسدی اما در مخالفت با طرح مذکور با بیان اینکه من مخالف افزایش نرخ بهره وری نیستم و این طرح، ‌طرح بدی هم نیست، گفت: همکاران در این طرح به بُعد پزشکی موضوع توجه کردند واز سایر ابعاد غافل بوده‌اند چرا که مشکل کاهش نرخ جمعیت با این دو سه جمله حل نمی‌شود.

نماینده مشکین شهر افزود: اولا طرحی با این عظمت چرا باید با دوفوریت مطرح شود ونکته خیلی مهم این است که برای بحث کاهش نرخ باروری فقط طرح وازکتومی نیست که باید مورد بررسی قرار بگیرد بلکه بحث مسکن، اشتغال، ‌معیشت و نرخ طلاق باید مورد بررسی قرار گیرد. من فکر می‌کنم اگر دوستان و همکاران محترم به این دوفوریت رای دهند یک نوع سرگرمی برای باروری نرخ جمعیت است.

احمد سالک به عنوان موافق طرح دو فوریت افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور خاطر نشان کرد: طرح کاهش رشد جمعیت ۲۵ سال است که در کشور اجرا می‌شود و جلوگیری از باروری به یک فرهنگ تبدیل شده که لغو این حرکت مقدمه‌ای برای اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری است و ما در طرح جامع جمعیت همه نگرانی‌های دوستان مخالف را در نظر گرفته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه بحثهایی که از ناحیه مخالفان صورت می‌گیرد بحثهای سلبی است با اشاره به سخنان یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر گفت: بحث اشتغال و مسکن تماماً در تعالی جمعیت کشور دیده شده است و حتی به مسائل پزشکی نیز اشاره شد که این بحث نیز در طرح جامع دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: ما به سمت پیری و سالمندی جمعیت حرکت می‌کنیم واین درحالی است که کشورهای دنیا برای این موضوع تدابیری اندیشیده‌اند و ما می‌توانیم به شیوه بسیار اسلامی و خوب این موضوع را پیگیری کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: لحظه به لحظه که می‌گذرد وطرح کاهش رشد جمعیت در کشور پیاده می‌شود به ضرر کشور است.

مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان مخالف طرح مذکور عامل بازدارنده نرخ افزایش جمعیت را مشکلات اقتصادی که امروز گریبانگیر مردم است عنوان کرد و گفت: ما چه تشویقی برای ازدواج جوانان درنظر گرفته‌ایم درحالی که هنوز مسئله یک وام ناقابل شش میلیون تومانی در این کشور حل نشده است.

نماینده مردم لنگرود پیشنهاد داد که این طرح در قالب یک فوریت مورد بحث گذاشته شود.

بیژن نوباوه از موافقان افزایش نرخ باروری در کشور گفت: مخالفان مسائل کاملا درستی رامطرح می‌کنند و این طرح که چهار ماده دارد قطعا مبین همه ضروریات طرح نهایی نخواهد بود، اما باید از این فرصت استفاده کرد و مانع اجرای کلیه طرحهایی شد که الان در حال اجراست.

وی از نمایندگان خواست که به دو فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری کاهش رشد جمعیت کشور رای مثبت دهند.

کد N220902

وبگردی