آفتاب

عطوان: اسرائیل اگر امیدی به پیروزی داشت در حمله به سوریه تردید نمی کرد

عطوان: اسرائیل اگر امیدی به پیروزی داشت در حمله به سوریه تردید نمی کرد

سردبیر روزنام رأی الیوم در تحلیلی از وضعیت آرایش مخالفان نظام بشار اسد نوشت اگر اسرائیل به پیروزی خود در سوریه مطمئن بود تردیدی در حمله به این کشور نمی کرد.

به گزارش خبرآنلاین عبدالباری عطوان روزنامه نگار معروف جهان عرب با انتقاد از مخالفان سوریه که برای شکست اسد دل به کمک و یاری اسرائیل دشمن خوبی اعراب بسته اند گفت آنها باید بدانند مردم سوریه هیچگاه با اسرائیل در جبهه ای واحد قرار نمی گیرند.

این روزنامه نگار در ادامه به این سوال پاسخ می دهد که چرا آمریکا و اسرائیل تا کنون به سوریه حمله نکرده اند. او می نویسد: آمریکای «ابرقدرت»، از دخالت نظامی و مستقیم در سوریه کناره گیری کرد چرا که خوب می دانست اگر در عمل نیز پیروز شود که این امر به علت نابرابری و عدم توازن قوا، امکان پذیر بود، نمی تواند این پیروزی را حفط کند و مانند عراق و افغانستان، شکست خورده و با تحمل ضرر های انسانی و مادی فراوان، مجبور به عقب نشینی است.

عطوان یادآور شد: اسرائیلی که برخی از مخالفان بشار اسد به آن دلخوش کرده اند، بزرگتر، قدرتمندتر و دارای تسلیحات بیشتری از آمریکا نیست، تل‌ آویو اگر توانایی دخالت نظامی در سوریه ، لبنان یا حتی نوار غزه را داشت و مطمئن بود می تواند این مساله را به نفع خود یا مخالفان «میانه رویی» تمام کند که خواستار تبدیل جولان به «پارک صلح» هستند، به هیچ عنوان در این کار تردید نشان نمی داد ، اسرائیل تاکنون سه بار به لبنان حمله کرده و در هر سه بار با ذلت وخواری وشکست از آن خارج شده است .

این روزنامه نگار عرب افزوده است اسرائیل در مورد نوار غزه هم که تنها 360کیلومترمربع مساحت دارد با شکست مواجه وبا هفت هزار مزدور و شهرک نشین خود، از آن خارج شده است.

4949

کد N220829

وبگردی