آفتاب

یک مقام آذربایجانی: برخی قدرت‌ها به دنبال ایجاد بی اعتمادی میان تهران و باکو هستند

یک مقام آذربایجانی: برخی قدرت‌ها به دنبال ایجاد بی اعتمادی میان تهران و باکو هستند

یک مقام آذربایجانی با تاکید بر افزایش ارتباطات به خصوص در حوزه رسانه میان تهران - باکو گفت: متاسفانه ما مدت‌ها شاهد رفتارهای تخریب‌آمیز بعضی از قدرت‌ها در مشکل آفرینی و ایجاد تنش در روابط بین دو کشور و در نتیجه ایجاد بی اعتمادی بین ایران و آذربایجان بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آپا، علی حسن اف مدیر بخش اجتماعی - سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان درباره سفر اخیر رییس جمهور آذربایجان به ایران گفت: این سومین سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران است. رؤسای جمهور آذربایجان و ایران در دیدار خودشان در نشست اقتصادی داووس موضوعات مختلفی را در زمینه روابط دو جانبه مذاکره کرده بودند و این سفر در سطح بسیار عالی برگزار شده و سهم به سزایی در توسعه روابط بین دو کشور داشته و موجب افزایش و تقویت همکاری های دو جانبه بین دو کشور می شود.

وی ادامه داد: طی این سفر رییس جمهور آذربایجان با حسن روحانی همتای ایرانی خود و رهبر معظم جمهوری اسلامی و چند تن از مقامات بلند پایه ایران دیدار داشتند. در این دیدارها تقریبا در تمامی موضوعات مربوط به روابط دو کشور گفتگوهایی به عمل آمد. در دیدار الهام علی اف با حسن روحانی وضعیت فعلی همکاری های دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و همکاری های بشردوستانه و همچنین چشم اندازهای آینده روابط ایران و آذربایجان و گسترش هر چه بیشتر این روابط مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، به ویژه سرمایه گذاری مشترک در زمینه های انرژی ، حمل و نقل، حوادث غیر مترقبه، تکنولوژی فناوری اطلاعات، زیرساخت ها، امور فرهنگی، ورزش - جوانان و سایر بخش ها تبادل نظر شد.

حسن اف اضافه کرد: در این سفر سه یادداشت تفاهم و یک موافقتنامه بین مقامات رسمی دو کشور به امضا رسید. یادداشت تفاهم بین وزارتخانه ورزش و جوانان، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حوادث غیر مترقبه، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه هواشناسی و منابع طبیعی و همچنین موافقتنامه همکاری برای ساخت و بهره برداری نیروگاه برق آبی اردوباد و مارازاد است. بدون شک این قراردادها در توسعه و گسترش روابط بین دو کشور سهم عظیمی خواهد داشت.

مدیر بخش اجتماعی- سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان افزود: باید خاطر نشان سازم که در کنفرانس مطبوعاتی رؤسای جمهور دو کشور، آن چه که از همه مهم تر برای جمهوری آذربایجان بود موضع رئیس جمهور ایران در مورد حل مناقشه قره باغ بود. رئیس جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که تمامی مناقشات منطقه ای، از جمله مناقشه قره باغ کوهستانی باید در چارچوب اصول پذیرفته شده قوانین بین المللی و براساس عدالت حل و فصل شود و ایشان تأکید کردند که به هیچ وجه به تغییر مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه اجازه نخواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در مورد روابط ایران و آذربایجان گاهی شاهد موضوعات نگران کننده در رسانه ها هستیم، آیا در این زمینه هم بحث و تبادل نظرانجام گرفت، گفت: روح حاکم بر گفت‌وگوها نشانگر این بود که عاملی برای خلل رساندن به توسعه روابط دو کشور وجود ندارد. ایران و آذربایجان با وجود این که دو کشور دوست و همسایه و دارای پیشینه مشترک و نیز مشترکات دینی و ارزش های فرهنگی هستند، در عین حال هر دو سیاست های داخلی و خارجی، اهداف استراتژیکی و دیدگاه های مستقل در مورد جریانات منطقه ای مطابق با منافع ملی خود دارند. با این وجود ما مدت‌ها رفتارهای تخریب آمیز بعضی از قدرت ها را در مشکل آفرینی و ایجاد تنش در روابط بین دو کشور و در نتیجه ایجاد بی اعتمادی بین ایران و آذربایجان را شاهد بوده ایم. رؤسای جمهور دو کشور در این سفر توافق کردند که برای جلوگیری از بروز چنین مواردی ارتباطات مراجع ذی صلاح هر دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و کمیسیون های مشترک متعددی در این زمینه تشکیل شود.

حسن اف در پایان اضافه کرد: سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران نشانگر آغاز مرحله نوین در توسعه روابط دوستانه و همکاری های دو جانبه بین این دو کشور بوده و موجب تعمیق همکاری های متقابل خواهد بود. همچنین این دیدار یک بار دیگر ثابت کرد که روابط ایران و آذربایجان دارای پایه های محکم بوده و در خدمت منافع متقابل است.

انتهای پیام

کد N220704

وبگردی