آفتاب

بررسی ریزساختاری و خواص مکانیکی آلیاژ نانو درپژوهشگاه مواد و انرژی

بررسی ریزساختاری و خواص مکانیکی آلیاژ نانو درپژوهشگاه مواد و انرژی

تهران - ایرنا - محققان پژوهشگاه مواد و انرژی، خواص مکانیکی و ریزساختاری آلیاژ نانو آلومینیوم برنز حاصل از عملیات پرس در کانال زاویه دار هم مقطع (ECAP) را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه مواد و انرژی، بهروز انصاری مجری این طرح گفت: این دانش در صنایع ساختمانی، دریایی، هواپیمایی و در سلاح های تاکتیکی و استراتژیک در صورتی که خواص مکانیکی بالاتر از حالت معمولی آلیاژ باشد، کاربرد دارد.

وی افزود: در این بررسی، یکی از روشهای افزایش خواص مکانیکی، رسیدن به ساختار ریزتر است که در حال حاضر ما به ساختار حدودا 35 نانو متر( اندازه بلورک) رسیده ایم.

این پژوهشگر ادامه داد: در این پژوهش تحولات ریزساختاری و تاثیر ریز شدن دانه بر روی خواص مکانیکی یک آلیاژ آلومینیوم برنز که تحت عملیات ECAP قرار گرفته، بررسی شده است.

انصاری با بیان اینکه نمونه هایی از این آلیاژ در یک تا چهار مرحله توسط روش ECAP تغییر شکل یافتند، توضیح داد: در هر مرحله روی نمونه ها با به کارگیری آزمون کشش و سختی سنجی و با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی روبشی ( SEM) بررسی های زیرساختاری اجرا شد و بررسی مکانیکی نیز از تفرق پرتو ایکس (XRD) برای شناسایی فازها و اندازه گیری اندازه بلورک و میکروکرنش، اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل نشان داد که در اثر تغییر شدید، ریز ساختار به شدت ریز دانه می شود و در مراحل پایانی اندازه بلورک ها (دانه ها) کوچکتر از 50 نانومتر خواهد بود و از سوی دیگر استحکام نهایی افزایش قابل توجهی می یابد.

بهروز انصاری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد - نانومواد این پژوهشگاه ، این طرح را با راهنمایی پروانه سنگ پور و علیرضا کلاهی دو نفر دیگر از محققان این پژوهشگاه انجام داده است.

علمی (1)**1055**1581
کد N220678

وبگردی