آفتاب
در بررسی طرح افزایش نرخ باروری در مجلس مطرح شد

تاکنون چه تشویقی برای ازدواج جوانان درنظر گرفته‌ایم؟

تاکنون چه تشویقی برای ازدواج جوانان درنظر گرفته‌ایم؟

یونس اسدی و مهرداد لاهوتی به عنوان مخالفان و حجت‌الاسلام سالک و بیژن نوباوه به عنوان موافقان طرح "افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت" اظهارات خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس در مخالفت با طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور اظهار کرد: قطعا نیت طراحان نیت خوبی بوده است اما بنده معتقدم نگاهی که به این طرح وجود داشته بیشتر ابعاد پزشکی موضوع را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه مشکل کاهش جمعیت یا توجه به افزایش نرخ باروری با دو یا سه جمله حل نمی‌شود، گفت: بحث کاهش نرخ باروری فقط وازکتومی و کوبکتومی نیست.

اسدی تصریح کرد: ما باید در حین بررسی اینگونه موضوعات بحث اشتغال، مسکن و معیشت مردم را نیز مورد بررسی قرار دهیم نه اینکه وقت صرف کرده و این قبیل طرح‌ها به کمیسیون رفته و مجددا باز گردد.

حجت‌الاسلام سالک نماینده مردم اصفهان نیز در موافقت با این طرح اظهار کرد: در حال حاضر از سال 68 تا کنون طرح جلوگیری از باروری به اشکال مختلف در کشور اجرا می‌شود که خود به فرهنگ هم تبدیل شده است.

وی افزود: در طرح جمعیت و تعالی خانواده تمامی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها مورد توجه قرار گرفته است و ما حتی موضوعاتی از قبیل کاهش سن ازدواج و مشوق‌ها برای باروری را هم درنظر گرفته‌ایم.

سالک افزود: از سال 71 به این طرف باید سیاست‌ها را تغییر می‌دادیم اما خطا کردیم و امروز باید این خطا را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر روند جمعیت به اینگونه پیش رود به سمت پیری و سالمندی پیش می‌رویم گفت: در حال حاضر کشورهای دنیا برای این موضوع پیش‌بینی‌های لازم را اندیشیده‌اند و ما به شیوه اسلامی و خوب می‌توانیم این موضوع را پیگیری کنیم تا در افق 1404 جمعیت به نقطه مطلوب برسد.

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان دیگر مخالف این طرح موضوعات اقتصادی را مورد توجه قرار داد و گفت: عامل بازدارنده این موضوع مسائل و مشکلات اقتصادی است که امروز گریبانگیر جامعه ما شده است.

وی افزود: علاوه بر مسائل مسکن و اشتغال باید ببینیم چه تشویقی برای ازدواج جوانان تا کنون انجام شده است.

وی همچنین به شوخی با طراح این طرح گفت: اجازه دهید با طراح این طرح شوخی کنم و بگویم آنها که این طرح را آورده‌اند خودشان بیایند در 48 ساعت اقدام به فرزندآوری کنند.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران به عنوان موافق این طرح مطرح کرد: حدود 25 سال است که طرح کاهش جمعیت در کشور در حال اجرا است و پرسنل مربوطه به عمل وازکتومی و کوبکتومی عادت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مواد طرح مذکور تمام ضروریات درنظر گرفته شده است‌ گفت: طرح جمعیت و تعالی خانواده که در کمیسیون فرهنگی در دستور کار بوده است دارای 50 ماده است لذا ما از این فرصت استفاده کرده و طرح کاهش جمعیت را به این نحو ارائه کرده‌ایم.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان دو فوریت این طرح به تصویب نرسید و مجلس شورای اسلامی با یک فوریت آن موافقت کرد تا پس از آن در کمیسیون به آن رسیدگی شده و برای تصویب نهایی به مجلس ارائه شود.

انتهای پیام

کد N220626

وبگردی