آفتاب

نمایش توان علمی دانشجویان ایرانی در مسکو

نمایش توان علمی دانشجویان ایرانی در مسکو

مسکو - ایرنا- دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های فدراسیون روسیه روز یکشنبه در هفتمین همایش علمی خود در مسکو توان علمی شان را به نمایش گذاشته و مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش ایرنا در این همایش علمی که با همکاری رایزنی علمی سفارت ایران در روسیه و به میزبانی دانشگاه نفت و گاز مسکو موسوم به گوبکین با حضور مسئولان دانشگاهی روسیه و سفیر ایران برگزار شد ، مقاله های برگزیده دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا در چهار بخش فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر، زبان و ادبیات روسی و علوم پایه و تجربی ارائه شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آیین گشایش این همایش علمی گفت: دانشجویان شاغل به تحصیل در فدراسیون روسیه باید از این فرصت برای ارتقای توان علمی خود با هدف خدمت به اهداف نظام و تعمیق روابط دو کشور استفاده کنند.

مهدی سنایی با واکاوی مناسبات بین المللی بویژه پس از فروپاشی شوروی و تلاش آمریکا و نظریه پردازان این کشور برای القا و گسترش نظم نوین جهانی و جهان تک قطبی افزود: با وجود بیش از دو دهه تلاش های غرب به رهبری آمریکا برای برقراری نظم نوین جهانی و تجاوز به افغانستان، عراق، تحمیل انقلاب های رنگین در آسیای مرکزی و اروپای شرقی و اقدامات آنها در خاورمیانه، این تلاش های آنها ناکام مانده است.

سفیر ایران در روسیه ظهور قدرت های جدید مدعی ناعادلانه بودن قواعد بین المللی را در عصر حاضر یادآور شد و گفت: در حال حاضر دیگر قدرت های بزرگ محدود به پنج قدرت عضو شورای امنیت با دارا بودن حق وتو محدود نیستند.

سنایی خاطرنشان کرد: علاوه بر روسیه، هند، برزیل، کشورهای جهان اسلام، آفریقای جنوبی، اعضای گروه بریکس، ایران و ترکیه همگی از قدرت های نوظهور و تاثیرگذار در مناسبات بین المللی هستند که سایر کشورها آنها را به عنوان عناصر تعیین کننده می شناسند.

سفیر ایران در روسیه با تشریح دلایل زوال جهان تک قطبی مورد نظر آمریکا و شکل نگرفتن نظام جدید بین المللی تاکید کرد: با وجود سطح پایین مناسبات اقتصادی، ایران و روسیه به دلیل مخالفت با یکجانبه گرایی و نظام تک قطبی، نگاه مشترکی در سیاست خارجی دارند و همواره در مسایل سیاسی بین المللی حسن تفاهم میان دو کشور برقرار بوده است.

سنایی ادامه داد: ایران و روسیه هم در عرصه بین المللی و مقابله با نظام تک قطبی و ناعدالتی حاکم بر نظام بین المللی دیدگاه مشترکی دارند و هم با تلاش غرب برای تسخیر منطقه و تحمیل نظم نوین مورد نظر آنها در منطقه مقابله می کنند.

بهروز ابطحی سرپرست دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه و آسیای مرکزی نیز در این همایش گزارشی از وضعیت تحصیلی دانشجویان ایرانی ارائه کرد.

مسعود مستاجران مسئول برگزاری همایش علمی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه هم گفت: هدف از برگزاری این همایش ارزیابی وضعیت علمی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه و هم افزایی و هم اندیشی دانشجویان است.

وی افزود: از مجموع حدود 500 دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا، 120 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که در مقایسه با دوره های گذشته به لحاظ سطح کیفی ارتقای ملموسی داشته است.

مستاجران ادامه داد: این مقاله ها با همکاری استادان دانشگاههای روسیه و استادان دانشگاههای معتبر داخلی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: دانشجویان در این همایش مقاله های خود را در چهار بخش فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر، زبان و ادبیات روسی و علوم پایه و تجربی ارائه کردند.

اروپام/518** 1337
کد N220524

وبگردی