آفتاب
فرانس پرس خبر داد :

14 هزار مسلمان در محاصره شورشیان در آفریقای مرکزی

14 هزار مسلمان در محاصره شورشیان در آفریقای مرکزی

ناآرامی های آفریقای مرکزی همچنان ادامه دارد و در جدیدترین تحولات آن، 14 هزار مسلمان در شهر بودا به محاصره شورشیان مسیحی درآمده اند.

به گزارش خبرگزری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اقدامات شورشیان مسیحی موسوم به جنبش "آنتی بالاکا" علیه مسلمانان در آفریقای مرکزی همچنان ادامه دارد به طوریکه ساکنان مسلمان اغلب روستاها و شهرهای این کشور مجبور به ترک خانه های خود و مهاجرت شده اند. همین امر سبب شده تا در شهر بودا نزدیک به 14 هزار مسلمان از نقاط مختلف این کشور گردهم بیایند، اما شورشیان مسیحی که در پی آنها هستند اقدام به محاصره این افراد کرده اند.

این وضعیت در آفریقای مرکزی در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در هفته گذشته با استقرار نیروهای بیشتر در این کشور آفریقایی موافقت کرده است.

وضعیت در شهر بودا به گونه ای است که تهیه غذا برای افراد حاضر در این شهر به دشواری امکان پذیر است و همین امر زندگی افراد سالمند و کودکان کم سن و سال را با خطر جدی مواجه کرده است.

البته این فقط شهر بودا نیست که با چنین وضعیتی روبرو است. پیشتر سازمان ملل با اشاره به اینکه خطر جانی ۱۹ هزار مسلمان در جمهوری آفریقای مرکزی را تهدید می کند، از تلاش برای کمک به آنها خبر داد.

"فاتوماتا لوژون کابا" سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان در کنفرانس خبری در ژنو ضمن اعلام این خبر، گفت: آنچه ما نمی خواهیم این است که در گوشه ای بایستیم و کشتار مردم را نظاره گر باشیم.

مقامات سازمان ملل هشدار داده اند که چرخه خشونتها در آفریقای مرکزی می تواند به یک نسل کشی منتهی شود.

این مقام سازمان ملل افزود: این امر همان چیزی است که احتمال دارد اتفاق بیفتد؛ چون تنها چیزی که هم اکنون مانع کشتار آنها می شود، حضور نظامیان خارجی و نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا (میسکا) است.

آفریقای مرکزی از سال گذشته صحنه درگیری میان مسیحیان و اقلیت مسلمان است. شبه نظامیان سلکا در ماه مارس "فرانسیس بوزیزه" را از ریاست جمهوری برکنار کردند و به دنبال آن سرکرده این گروه "میشل جوتودیا" رهبری دولت موقت را عهده دار شده است و سلکا را منحل اعلام کرد. با این حال درگیری ها بین اسلامگراها و مسیحیان همچنان ادامه دارد.

کد N220445

وبگردی