آفتاب

دستور رهبر حزب ملی‌گرای اوکراین به "بسیج سراسری"

دستور رهبر حزب ملی‌گرای اوکراین به "بسیج سراسری"

رهبر حزب راست افراطی موسوم به "رایت سکتور" اوکراین از حامیانش خواست تا برای برداشتن گام‌هایی مستحکم به منظور دفاع از یکپارچگی این کشور بسیج شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، دیمیتری یاروش، رهبر حزب راست افراطی رایت سکتور اوکراین به نیروهای امنیتی تاکید کرد که مداخله نکنند اما از کمک کردن به ملی‌گرایان برای احیای قوانین و دستورات سر باز نزنند.

وی در یک بیانیه ویدئویی گفت: به تمامی نیروها و حامیان حزب رایت سکتور می‌گویم تا کاملا بسیج شده و آماده انجام اقدامات مستحکم برای دفاع از یکپارچگی و تمامیت ارضی اوکراین شوند. همچنین از نیروهای امنیتی اوکراین می‌خواهم در اقدامات ما مداخله نکنند و به ما در انجام این کار کمک کنند.

بیش از 1500 تن از ناسیونالیست‌ها از حزب رایت سکتور در 27 مارس 2014 پارلمان کی‌یف را محاصره کرده و خواستار استعفای آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین شدند؛ اقدامی که پس از کشته شدن الکساندر موزیچکو، یکی از رهبران حزب مذکور توسط پلیس صورت گرفت. این حزب وزیر کشور را مسئول اصلی مرگ این فرد می‌دانند. در پی حمله به پارلمان اوکراین، مقام‌های امنیتی این کشور درباره ممنوع اعلام کردن این حزب به بحث پرداختند.

این حزب نخستین بار زمانی در عرصه بین‌الملل مطرح شد که در پایان نوامبر 2013 از تظاهرات حامی اتحادیه اروپا در کی‌یف طرفداری کرد. اعضای این گروه در وقوع درگیری‌ها که منجر به فرار ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین شد، نقشی فعال داشتند. مبارزان این حزب از بمب‌های آتش‌زا، سلاح گرم و کوکتل مولوتف علیه پلیس اوکراین استفاده می‌کنند و نماد نازی‌های آلمان را به تن دارند.

در مارس 2014 این جنبش افراطی تصمیم گرفت تا به یک حزب سیاسی تبدیل شود و یاروش را برای انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برگزید. یاروش از سال 2005 رهبر یک سازمان افراطی با نام "تمام اوکراین" است و در جریان تظاهرات حامی اروپا در میدان کی‌یف، این سازمان به مقر اصلی برای حزب "رایت سکتور" بدل شد.

روسیه، یاروش را در فهرست افراد تحت پیگرد بین‌المللی قرار داده و وی را به تحریک اقدامات تروریستی متهم کرده است چرا که مسکو می‌گوید این مرد، دوکو عمروف، رهبر تروریست‌های چچن را به حمله علیه روسیه تحریک کرده است. یاروش همچنین تهدید کرده است که خطوط گازی روسیه به اوکراین را منهدم می‌کند.

انتهای پیام

کد N220311

وبگردی