آفتاب

ترکیه بار دیگر به هشدار روسیه واکنش نشان داد

ترکیه بار دیگر به هشدار روسیه واکنش نشان داد

آنکارا - ایرنا - وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای بار دیگر نسبت به هشدار روسیه مبنی بر رعایت نکردن مفاد کنوانسیون ˈمونترو ˈ توسط ترکیه در عبور ناوهای جنگی آمریکا از تنگه های بسفر و داردانل ، واکنش نشان داد.

به گزارش روز یکشنبه رسانه های محلی آنکارا، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه هرگونه رعایت نکردن مفاد کنوانسیون مونترو از سوی این کشور را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه پیش از این نیز نسبت به هشدار

ˈ سرگئی لاورفˈ وزیر خارجه روسیه به ترکیه مبنی بر لزوم رعایت رژیم حقوقی تنگه های ˈبسفرˈ و ˈداردانل که مهمترین آبراه بین المللی ارتباط دریای سیاه با دریاهای آزاد است، واکنش نشان داده بود.

ˈتانجو بیلگیجˈ سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت : ادعای روسیه مبنی بر اینکه ترکیه مفاد کنوانسیون مونترو در باره تنگه های بسفر و داردانل را رعایت نمی کند، درست نیست.

وی افزود: ترکیه با دقت و بی طرفانه قرارداد بین المللی مونترو را از 78 سال پیش اجرا کرده است.

او در ادامه گفت: وزارت خارجه ترکیه به سووالات سفارت روسیه در این کشور در این باره پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری ها، لاوروف گفته است که آمریکا رژیم حقوقی تنگه های بسفر و داردانل را رعایت نمی کند و ترکیه نیز که کنترل این تنگه ها را در اختیار دارد، نسبت به نقض رژیم حقوقی این تنگه ها توسط آمریکا چشم پوشی می کند.

تنگه بسفر، دریای مرمره را به دریای سیاه و تنگه داردانل دریای مرمره را به دریای مدیترانه وصل می کند.

موضوع رعایت رژیم حقوقی تنگه های بسفر و داردانل که در کنترل و قلمرو ترکیه است، در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و افزایش تنش بین پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ و روسیه بر سر مساله اوکراین ، به صورت یکی از موضوعات مهم بین المللی درآمده است.

لاوروف گفت : کشورهایی که در دریای سیاه ساحل ندارند، باید مطابق رژیم حقوقی تنگه بسفر که در چارچوب قرارداد بین المللی مونترو تنظیم شده است با رعایت تناژ تعریف شده و مدت زمان اعلام شده بتوانند کشتی های جنگی خودرا از این تنگه ها عبور داده و در سواحل سیاه لنگر بیندارند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشتی های جنگی آمریکا از نظر وزن و مدت زمان حضور در دریای سیاه، مطابق با مواد ذکر شده در قرارداد مونترو عمل نمی کنند.

قرارداد مونترو یکی از مهم ترین اسناد در حقوق بین الملل است که رژیم حقوقی عبور از تنگه های بسفر و داردانل را در قلمرو ترکیه تنظیم می کند و به موجب آن عبور کشتی های تجاری و جنگی از این تنگه ها بدون توقف در ‎29 ماده و چهار تبصره تنظیم شده است.

هدف اصلی از انعقاد این قرارداد که در بیستم جولای ‎1936 میلادی ( 1315 ) در شهر مونتروی سوئیس به امضا رسید، تنظیم حقوق و مقررات آن دسته از کشتی های تجاری و جنگی است که دارای ساحلی در دریای سیاه نمی باشند و قصد ورود به این دریا را دارند .

قرارداد مونترو، برای عبور کشتی ها در زمان صلح، در زمان جنگ و در زمان هایی که تهدید جنگ در نزدیکی حس می شود، تنظیم شده است .

این قرارداد محدودیت های جدی هم از نظر وزن و هم از نظر تعداد رزمناوها و مدت زمان حضور آنها درعبور از تنگه ها و حضور در دریای سیاه اعمال می کند.

کشورهایی که دارای ساحل در دریای سیاه می باشند برای عبور دادن رزمناوهای خود از این دو تنگه باید از طرق دیپلماتیک هشت روز قبل و کشورهایی که دارای ساحل در دریای سیاه نمی باشند باید ‎ 15روز قبل موضوع را به اطلاع ترکیه برسانند .

به استثنای مواردی که در قرارداد لحاظ شده، وزن کشتی های خارجی که قصد عبور از تنگه را دارند نباید بیش از ‎ 15هزار تن باشد .

در این قرارداد همچنین آمده است که زیردریایی ها نیز باید در روز و بدون غوطه ور شدن در آب از تنگه ها عبور کنند.

خاورم ** 230 *1446
کد N220301

وبگردی