آفتاب

هشدار مسکو به روس‌ها درباره شکار نشدن به دست آمریکا

هشدار مسکو به روس‌ها درباره شکار نشدن به دست آمریکا

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد، روس‌ها باید از سفر به خارج از کشور اجتناب کنند چرا که سرویس‌های محرمانه آمریکا به طور جدی آن‌ها را در انتقام از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه "شکار" و بازداشت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور، ظاهرا این هشدار به طور مستقیم حدود 15 میلیون روسی را خطاب قرار می‌دهد که اکثر آن‌ها از طبقه متوسط جامعه هستند که هر ساله کشور را برای سفرهای توریستی ترک می‌کنند.

در این هشدار رسمی منتشر شده در وب‌سایت وزارت امور خارجه روسیه آمده است: آمریکا که بی‌دلیل اتحاد مجدد روسیه و کریمه را نمی‌پذیرد، با تلاش برای "شکار" شهروندان روسی در کشورهای جهان سوم با هدف استرداد آن‌ها به آمریکا، به دنبال انتقام است چرا که با تحقق این هدف،‌ آمریکا می‌تواند این شهروندان را با اتهام‌های شبهه‌آمیز به زندان محکوم کند.

در ادامه این هشدار آمده است: عدالت در آمریکا علیه روس‌ها که ممکن است ربوده شده و بدون اطلاع مقام‌های کنسولگری روسیه به آمریکا برده شوند، مغرضانه است. به طور مثال ویکتور بوت، تاجر اسلحه و کنستانتین یاروشنکو، قاچاقچی کوکائین، هر دو در کشورهای جهان سوم دستگیر و برای محاکمه به آمریکا مسترد شوند.

نیکولای اشوایندز، تاریخدان و مجری برنامه‌های تلویزیونی گفت: من درست متوجه نشدم. این دو تنی که در این بیانیه نام آن‌ها برده شده، شهروندان عادی روس نیستند. اکثر آن‌هایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند با اسلحه یا مواد سروکار ندارند، پس این هشدار برای چیست؟

در ادامه این بیانیه‌ای آمده است: ما با قاطعیت به تمامی شهروندان روس پیشنهاد می‌کنیم تا از سفر به خارج از کشور به ویژه به کشورهای جهان سوم که معاهده‌های دوجانبه استرداد را به آمریکا امضا کرده‌اند، اجتناب کنند.

سپس این بیانیه به یکی از فهرست‌های وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص 110 کشوری که چنین توافقنامه‌هایی امضا کرده‌اند، مرتبط شده است.

ویکتور کرمنیوک، معاون رئیس‌ موسسه رسمی مطالعات آمریکا - کانادا در مسکو گفت: این نشانه‌ای قطعی است مبنی بر اینکه یک جنگ تبلیغاتی به راه افتاده که از حالا به بعد همه چز مجاز است. این مساله مرا به یاد دوران شوروی می‌اندازد. یک فرد عادی این هشدار را نداده بلکه این بیانیه توسط وزارت رسمی امور خارجه روسیه منتشر شده است. این هشدار بی‌سر‌ و ته نیست. مسلما از مقام‌های بالاتر دستور آمده است.

انتهای پیام

کد N220288

وبگردی