آفتاب

بیانیه مشترک 12 کشور در مخالفت با برنامه‌های اتمی کره‌شمالی

بیانیه مشترک 12 کشور در مخالفت با برنامه‌های اتمی کره‌شمالی

12 کشور مخالف با تسلیحات اتمی در مراسم اختتامیه نشستی در هیروشیما ضمن محکوم کردن برنامه اتمی کره شمالی گفتند، این مساله ثبات جهانی را به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مرکز منع گسترش و خلع تسلیحات اتمی (NPDI) از برنامه اتمی و موشکی کره شمالی انتقاد کرده و به این کشور تاکید کرد تا با بازرسی‌های ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده و به منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) بازگردد.

این مرکز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد: ما به شدت برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک کره شمالی را که منع گسترش تسلیحات اتمی و نظام جهان منع گسترش را متزلزل کرده و تهدید بزرگی بر صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای اعمال می‌کند، محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما به شدت به کره شمالی تاکید می‌کنیم تا دست از برنامه‌های تسلیحات اتمی خود برداشته و به پیروی از توافقنامه امنیتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و منع گسترش تسلیحات اتمی رو بیاورد.

مرکز منع گسترش و خلع تسلیحات اتمی در سال 2010 میلادی تشکیل شد و شامل استرالیا، کانادا، شیلی، آلمان، ژاپن، مکزیک، هلند، نیجریه، مجمع الجزایر فیلیپین، لهستان، ترکیه و امارات است.

مرکز منع گسترش و خلع تسلیحات اتمی همچنین از رهبران کشورهایی که مجهز به تسلیحات اتمی هستند خواست تا به هیروشیما و ناکازاکی، دو شهر ژاپن که در جنگ جهانی دوم در پی بمباران اتمی آمریکا از بین رفت، سفر کنند تا شاهد پیامدهای این مساله با چشمان خودشان باشند.

انتهای پیام

کد N220222

وبگردی