آفتاب
گزارش خبری/

تحولات اوکراین؛ از آمادگی کی یف برای حمله نظامی تا هشدار کری به لاوروف

تحولات اوکراین؛ از آمادگی کی یف برای حمله نظامی تا هشدار کری به لاوروف

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : تحولات اوکراین که از روز گذشته به سبب اشغال پاسگاه پلیس در شرق این کشور وارد بحران شد بود با تهدید کی یف درباره امکان حمله نظامی برای بازپس گیری این پاسگاه و همچنین هشدار آمریکا به روسیه در خصوص اقدامات آتی غرب علیه مسکو شکل جدی تری به خود گرفت.

آمادگی کی یف برای حمله نظامی

دولت غرب گرای مستقر در کی یف در پی تحولات روز گذشته که منجر به اشغال پاسگاه پلیس و برخی از ساختمان های دولتی در شهر اسلاوینساک و کرماتورسک شد اعلام کرد که ارتش اوکراین آماده است تا برای بازپس گیری این مراکز اقدام به حمله نظامی کند.

رویتررز در این رابطه گزارش داد : دولت موقت اوکراین تحولات روز گذشته در شرق این کشور را تهاجمی از سوی روسیه خوانده و مسکو را متهم به تلاش برای جدا  کردن شهرهای شرقی این کشور کرده است.

از سوی دیگر "آرسن آواکوف" وزیر کشور اوکراین با تروریست خواندن افرادی که اقدام به اشغال پاسگاه پلیس و ساختمان های دولتی کرده اند اعلام کرد که عاملان این حوادث باید منتظر واکنش جدی دولت باشند.

شهرهای شرقی اوکراین از ماه گذشته میلادی و پس از برکنار "ویکتور یانوکوویچ" از ریاست جمهوری این کشور صحنه اعتراضات گسترده و درخواست برای کسب استقلال از کی یف شده اند. کشورهای غربی که عامل برکناری یانوکوویچ هستند روسیه را مسبب بروز بحران در شرق اوکراین می دانند.

هشدار آمریکا به روسیه

اما با بالا گرفتن تحولات در شرق اوکراین آمریکا شب گذشته به روسیه هشدار داد که اگر نیروهای خود را از مرز با اوکراین عقب نکشد مسکو باید منتظر اقدامات آتی غرب در این خصوص باشد.

خبرگزاری فرانسه در این رابطه می نویسد : این موضوع شب گذشته و در تماس تلفنی "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا با "سرگئی لاوروف" به اطلاع مقامات روس رسید. کری در این گفتگوی تلفنی ابراز داشت : اگر روسیه دست از اقدامات خود در شرق اوکراین نکشیده، اقدامی برای فرونشاندن آشوب در این مناطق نکند و نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب نکشد باید منتظر واکنش غرب باشد. 

در هفته های گذشته آمریکا و چند کشور اروپایی اقدام به اعمال تحریم علیه روسیه کرده بودند و در این میان واشنگتن و برلین از احتمال افزایش فشارها بر مسکو خبر می دهند. از سوی دیگر اما "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در مورد احتمال قطع صادرات گاز به اوکراین و کشورهای اروپایی سخن گفته است. موردی که در صورت عملی شدن اروپا را با مشکل اصلی مواجه می کند.

سایه سنگین اوکراین بر نشست اتحادیه اروپا

در میانه این تحولات فردا دوشنبه وزیران امور خارجه 28 عضو اتحادیه اروپا گردهم می آیند تا آخرین تحولات اوکراین و همچنین تهدید روسیه به قطع گاز را مورد بررسی قرار دهند. هر چند اوکراین عضو اتحادیه اروپا نیست اما با این وجود بروکسل به خاطر این کشور با روسیه تقابل پیدا کرده و ممکن است اروپا هزیه های مداخله خود در امور اوکراین را به بدترین شکل ممکن بپردازد.

در این میان "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، روز گذشته اعلام کرده بود که اروپا هشدار پوتین را جدی می گیرد.

بایدن در راه کی یف

اما مقامات آمریکایی که دخالت آنها در امور دیگر کشورها امری پوشیده نیست، با بالا گرفتن تنش در اوکراین تصمیم به سفر به کی یف گرفته اند و در این میان "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد به اوکراین سفر کند.

آسوشیتد پرس در این خصوص می نویسد : "جو بایدن" برای نشان دادن حمایت آمریکا از اوکراین، در تاریخ 22 آوریل (دوم اردیبهشت) به کی یف می رود.

کاخ سفید با صدور بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد : بایدن در سفر به کی یف و دیدار با مقامات و گروه های اجتماعی و فعالان سیاسی اوکراین، در مورد حمایت قاطع آمریکا از آنها اطمینان خواهد داد.

در همین رابطه آمریکا روز گذشته از تحریم شش نفر از مقامات شبه جزیره کریمه که در برگزاری همه پرسی استقلال در این شبه جزیره و همچنین الحاق آن به روسیه نقش داشتند خبر داد.

به گزارش مهر، شاید غرب گرایان حاضر در کی یف هیچ گاه فکر نمی کردند که پس از پیروزی آنها بر "ویکتور یانوکوویچ" و کنار گذاشتن او از ریاست جمهوری اوکراین، بحران این کشور ادامه پیدا کرده و منجر به تلاش شهرهای شرقی آن برای کسب استقلال از کی یف شود. بحران این کشور دیگر از دست بازیگران داخلی خارج شده و هم اکنون تبدیل به موضوعی برای کشمکش میان روسیه و غرب  شده است و در این میان باید دید ابزارهای کدام طرف برای پیروزی بر طرف دیگر بهتر است.

کد N220056

وبگردی