آفتاب

اوکراین به دنبال واکنش مسلحانه در شرق این کشور

اوکراین به دنبال واکنش مسلحانه در شرق این کشور

در حالی که هواداران روسیه مناطقی از شرق اوکراین را تصرف کردند،‌ دولت کی‌یف خود را آماده واکنش مسلحانه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، افراد مسلح حامی روسیه با سلاح‌های خودکار ساختمان‌های دولتی در اسلاویانسک واقع در 150 کیلومتری مرز روسیه را تصرف کرده و در حومه شهر موانعی ایجاد کردند.

در کراماتورسک واقع در 80 کیلومتری شمال اسلاویانسک نیز مردان مسلح یک پاسگاه پلیس را پس از درگیری با ماموران به تصرف درآوردند.

ساختمان‌های دولتی در چند شهر در دونتسک و لوهانسک نیز مورد حمله مردان مسلحی قرار گرفتند که به گفته واشنگتن از سوی روسیه تحریک شده بودند.

این در حالی است که مقام‌های غربی بیم آن را دارند که افزایش ناآرامی‌های روسیه و اوکراین یک "جنگ گازی" را رقم بزند که اروپایی‌ها بیشتر از دیگر کشورها از این مساله ضرر می‌کنند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مکالمه تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود گفت، اوکراین نشان داده که توانایی مسئولیت‌پذیری برای تعیین سرنوشت خود را ندارد و هشدار داد هرگونه استفاده از نیروی مسلح علیه روس‌زبان‌ها باعث تضعیف همکاری‌های بالقوه به منظور انجام مذاکرات صلحی می‌شود که قرار است روز پنجشنبه میان روسیه،‌ آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین برگزار شود.

جان کری نیز در این تماس تلفنی گفت، اگر روسیه هیچ اقدامی برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین انجام ندهد و نیروهای خود را از مرز اوکراین خارج نکند، باید با پیامدهای آن روبه‌رو شود.

مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که مردان مسلح در حمله به پاسگاه پلیس و یک ساختمان امنیتی در اسلاویانسک، دست کم 20 قبضه تفنگ و سلاح خودکار را به سرقت بردند.

شهردار این شهر نیز با اعلام اینکه از معترضان حمایت کرده، گفت: بیش از هزار تن در مقابل پاسگاه پلیس تجمع کرده و فریاد می‌زدند "مسکو، کریمه، روسیه".

همچنین معترضان پرچم اوکراین را پایین آورده و پرچم سه رنگ آبی، مشکی و قرمز جمهور خودخوانده دونتسک را برافراشتند.

یک مفسر اوکراینی نیز گفت که این اقدامات و تحولات اخیر در اوکراین از سوی گروه‌های حامی روسیه تلاشی از سوی کرملین برای تضمین یک موقعیت قوی مذاکره پیش از مذاکرات بین‌المللی درباره اوکراین است که پنجشنبه در ژنو برگزار می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد، اوکراین مسکو را به خاطر انجام اقدامات خصمانه علیه این کشور متهم کرده و این در حالی است که شرق اوکراین با درگیری‌های روزانه مواجه است.

آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: مقام‌های در اوکراین رخدادهای امروز را نمایانگر تهاجم خصمانه فدراسیون روسیه می‌دانند.

اما روسیه این اتهامات را در دامن زدن به درگیری‌ها در اوکراین رد می‌کند و ناتوانی کی‌یف را عامل این ناآرامی‌ها می‌داند.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که اولین حمله در شرق این کشور از سوی 20 مرد مسلح با یونیفورم‌های بی نشان بود که طی آن 20 سلاح خودکار و 400 تفنگ ماکاروف در مقر پلیس به سرقت رفت.

شبکه خبری راشاتودی نیز گزارش داد، لاوروف در صحبت‌هایش با جان کری گفته است: اگر کی‌یف به تهدید خود مبنی بر انجام اقدامات مسلحانه علیه روس‌زبان‌ها در جنوب و شرق این کشور عمل کند، باعث تضعیف دورنمای نشست چهارجانبه در ژنو خواهد شد.

لاوروف یک بار دیگر به این مساله اشاره کرد که بحران موجود در اوکراین یک بحران سیاسی است به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی که دولت کی‌یف نتوانسته به نیازهای مشروع جمعیت روس‌زبان و روس‌هایی که در این نواحی ساکن‌اند، جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام

کد N220002

وبگردی