آفتاب
یک مدرس دانشگاه:

صادر نکردن روادید برای سفرا خلاف قانون اساسی آمریکاست

صادر نکردن روادید برای سفرا خلاف قانون اساسی آمریکاست

یک استاد حقوق دانشگاه تهران تصمیم اخیر آمریکا درباره ندادن روادید به آقای ابوطالبی را به نوعی خلاف قانون اساسی آمریکا خواند و گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند تعهدات بین‌المللی را که مخصوصا طرفش سازمان ملل است نقض کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خیرالله پروین اظهار کرد: سازمان ملل نهادی بین‌المللی است و در خصوص پذیرش سفیر میان سازمان ملل و کشورهای فرستنده سفیر، آمریکا موظف است روادید صادر کند و این در توافق میان آمریکا با سازمان ملل در سال 1947 آمده است.

وی گفت: آمریکا به عنوان کشوری که سازمان ملل در آن استقرار دارد هیچ دخالتی در اینکه چه کسی به سازمان ملل اعزام شود نباید داشته باشد و اعضای سازمان ملل باید در این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

این استاد دانشگاه تصمیم اخیر آمریکا درباره ندادن روادید به آقای ابوطالبی را اتفاقی شاذ و نادر خواند و افزود: آمریکایی‌ها مسیر جدیدی را دنبال می‌کنند که در روابط بین‌الملل اثر منفی خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا می‌تواند قوانین مصوب کنگره را به حقوق بین‌الملل تسری دهد؟ گفت: کنگره آمریکا نمی‌تواند با وضع برخی قوانین تعهداتی که با سازمان ملل داشته را نقض کند؛ چرا که کشورها در این زمینه باید مصون باشند.

پروین با اشاره به اینکه امروز همه حقوقدانان و سیاست‌مداران انتظار دارند رییس‌جمهور آمریکا از این تصمیم دست بردارد، افزود : اگر این تصمیم محقق شود بدعتی در حقوق بین‌المللی ایجاد خواهد شد و هیچ سفیری در سازمان ملل امنیت نخواهد داشت.

وی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما حضور یافته بود، ادامه داد: البته آمریکا درباره یاسر عرفات هم روادید نداد، اما سازمان ملل، اجلاسش را آن زمان به ژنو منتقل کرد و یاسر عرفات توانست حضور یابد.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به استقلال سازمان ملل امروز هر سفیری که از جانب کشورها برای سازمان ملل انتخاب می‌شود به واشنگتن نمی‌رود، بلکه راهی مقر سازمان ملل در نیویورک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آیا محلی برای حل و فصل و داوری برای رفع این مشکل پیش‌بینی شده است، گفت: از آنجا که سازمان ملل اساسنامه و قاعده تاسیسی دارد هیچ ضرورتی نبوده است تا مرکزی با عنوان داور پیش‌بینی شود و وظیفه دبیرکل سازمان ملل است که از حقوق سازمان دفاع کند.

پروین ادامه داد: آمریکایی‌ها در این خصوص حق دخالت ندارند و فقط موظفند امنیت مقر سازمان ملل را تامین کنند و دبیرکل سازمان ملل باید از استقلال خود دفاع کند.

وی گفت: در این ماجرا آمریکا طرف ایران نیست؛ چرا که دولت ایران به سازمان ملل سفیر معرفی کرده است نه به آمریکا.

این استاد دانشگاه افزود: امروز مبنای روابط کشورها با هم بر اساس حقوق بین‌المللی است و منشور ملل متحد، حاکمیت همه کشورها را با هم برابر می داند و در این منشور اساسا منع دخالت پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جامعه جهانی برای حل این موضوع و جلوگیری از تکرار این مساله چه باید بکند؟ گفت: متاسفانه برخی کشورها دنباله‌رو آمریکا هستند و برخی دیگر از کشورها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و ضعف حاکمیتی‌شان در موضوعاتی مانند مشکلی که اخیرا برای آقای ابوطالبی ایجاد کرده‌اند ایفای نقش نمی‌کنند.

وی گفت: غیرمتعهدها می‌توانند در این زمینه به تفاهمی مشترک برسند و مانع از این اتفاقات شوند.

انتهای پیام

کد N219963

وبگردی