آفتاب
در گزارش عملکرد معاونت قوانین مطرح شد

اولویت بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در معاونت قوانین

اولویت بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در معاونت قوانین

معاونت قوانین مجلس در گزارش عملکرد این معاونت در دوره نهم ضمن تاکید بر اولویت قراردادن بررسی وظایف ابلاغی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به این موضوع اشاره می‌کند که در مجلس نهم نسبت به چهار دوره گذشته سیر ارائه طرح‌های فوریتی افزایش یافته است.

معاونت قوانین مجلس در گزارش عملکرد این معاونت در دوره نهم ضمن تاکید بر اولویت قراردادن بررسی وظایف ابلاغی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به این موضوع اشاره می‌کند که در مجلس نهم نسبت به چهار دوره گذشته سیر ارائه طرح‌های فوریتی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیدوار رضایی معاونت قوانین مجلس در جلسه علنی امروز(یکشنبه) گزارش عملکرد این معاونت در دوره نهم را قرائت کرد که چکیده‌ای از آن به شرح زیر است:

معاونت قوانین مجلس مسئولیت انجام امور تخصصی و کارشناسی مجلس در حوزه تقنین را برعهده دارد به طوری که فرآیند قانونگذاری در مجلس با تقدیم طرح‌ها و لوایح در صحن مجلس آغاز و با انتشار قوانین ابلاغی دولت در روزنامه رسمی خاتمه می‌یابد. سلسله اقدامات براین فرآیند بین سه اداره کل تدوین قوانین، کمیسیون‌ها، صحن و مشاورین و اسناد و تنقیح قوانین تقسیم می‌شود.

گزارش عملکرد معاونت قوانین در هشت فصل عملکرد تقنینی مجلس، عملکرد اداره کل تقنین قوانین، عملکرد اداره کل کمیسیون‌ها،‌صحن و مشاورین، عملکرد اداره کل اسناد و تنقیح قوانین، عملکرد معاونت قوانین در موضوع سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مشکلات در حوزه قانونگذاری، توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد قانونگذاری، برنامه‌های در دست اقدام معاونت قوانین و پیشنهاد تهیه و تنظیم شده است.

این گزارش در فصل اول مربوط به عملکرد تقنینی مجلس به بررسی میزان طرح‌ها و لوایح ارائه شده از دوره اول تا نهم مجلس پرداخته است که طبق آمار ارائه شده در دوره نهم تا کنون 444 طرح و لوایح تقدیم شده است که از این تعداد 76 طرح و لایحه در مجلس نهم به تصویب رسیده است.

تعداد جلسات علنی مجلس نیز در دوره نهم 197 به مدت 805 ساعت بوده که از میزان 444 طرح و لایحه ارائه شده به مجلس، 305 مورد به طرح نمایندگان، 15 مورد به طرح شورای عالی استان‌ها و 124 مورد به لوایح دولت اختصاص دارد.

همچنین طبق این گزارش در دوره نهم دو لایحه بودجه سال‌های 92 و 93 مورد بررسی قرار گرفته است که تعداد جلسات علنی مجلس جهت رسیدگی به لایحه بودجه 92 و 93 به صورت جداگانه در هر سال 26 جلسه بوده است. ساعات رسیدگی به لایحه بودجه 92 در کمیسیون‌های تخصصی 458 ساعت و در مورد بودجه93، 236.5 ساعت است که در این بین 4723 مورد پیشنهاد نمایندگان در بودجه 92 و 5345 مورد در بودجه ثبت شده است.

این گزارش در ادامه به ارائه گزارشی در مورد عملکرد اداره کل طرح‌ها و قوانین در مورد طرح‌ها و لوایح قبل از اعلام وصول و بعد از اعلام وصول می‌پردازد و بر این نکته اشاره دارد که 120 مورد مشاوره تقنینی و حقوقی به نمایندگان مجلس، 150 مورد به دستگاه‌های اجرایی، 87 مورد به افراد حققوی و غیردولتی و 73 مورد به اشخاص حقیقی انجام شده است که بیش از 70 درصد نظرات مشورتی و تقنینی مورد پذیرش قرار گرفته است.

از دیگر فعالیت‌های معاونت قوانین طبق گزارش ارائه شده در مورد تشکیل شعب و کمیسیون‌های مجلس، بررسی اعتبارنامه‌ها و اطلاع‌رسانی و مشاوره به نمایندگان مجلس است. بر این اساس و طبق آمار اعلام شده تعداد جلسات کمیسیون‌ها 1732 جلسه معادل 4029 ساعت و تعداد جلسات کمیته‌ها 866 جلسه و تعداد ماموریت‌ کمیته‌ها 148 مورد معادل 68 روز و 543 ساعت است که تاکنون در مجموع 205 طرح و لایحه در کمیسیون‌ها منتظر بررسی است.

از دیگر موارد اشاره شده در این گزارش موضوع بررسی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که این معاونت به دستور رئیس مجلس تا کنون در سه جلسه کاری به بررسی وظایف ابلاغی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با حضور روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس پرداخته است.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط این معاونت 12 کلیدواژه برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوانین وجود دارد و به طور کلی این معاونت موضوع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

این معاونت همچنین به بررسی مقایسه‌ای دو سال گذشته طرح‌ها و لوایح ارائه شده پرداخته است که طبق این گزارش سیر طرح‌های فوریتی در مجلس نهم در حال افزایش است به طوری که میزان طرح‌های ارائه شده از دوره پنجم به نسبت 30 درصد به بیش از 70 درصد در دوره نهم رسیده و در مقابل میزان لوایح ارائه شده از نسبت 70 درصد در دوره پنجم به کمتر از 30 درصد در دوره نهم رسیده است که این یک زنگ خطر است. البته شانس تبدیل طرح‌ها به قوانین در دوره نهم نسبت به دوره هشتم کمتر شده است که این نشان دهنده هوشمندی مجلس می‌باشد.

امیدوار رضایی معاونت قوانین مجلس در پایان ارائه این گزارش ضمن تاکید بر اولویت قرار دادن امر قانونگذاری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصاد مقاومتی به موضوع بودجه این معاونت اشاره کرد و گفت که قبل از بودجه سال 93 حتی یک ریال اعتبار برای این معاونت اختصاص داده نشده بود اما امسال برای اولین بار این معاونت دارای بودجه شده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت بعد از پایان این گزارش ابراز امیدواری کرد که نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی کار آغاز شده از دوره هشتم در مورد تنقیح قوانین را در این دوره با اراده جدی مورد پیگیری قرار داده و به سامان مطلوبی برسانند.

انتهای پیام

کد N219962

وبگردی