آفتاب

جنگ سرد، سوریه، ترکیه و سیاست چشم در مقابل چشم

جنگ سرد، سوریه، ترکیه و سیاست چشم در مقابل چشم

هنگامی که عملیات نظامی مجموعه‌های مسلح مخالف نظام در سوریه در منطقه کسب در شمال لاذقیه آغاز شد، کشورهای حامی مخالفان دولت سوریه امیدوار بودند تا در مقابل پیشروی‌ها و دستاوردهای ارتش سوریه و حزب‌الله در مناطق مرزی لبنان و سوریه (القصیر، یبرود، رنکووس)، دستاوردهای مشابهی برای مخالفان نظام در منطقه ساحلی سوریه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیچ شکی وجود ندارد که این عملیات که به صورت مشترک توسط ارتش موسوم به آزاد سوریه و نیروهای سلفی (النصره و جبهه اسلامی) علیه مواضع ارتش سوریه شکل گرفت، تحت حمایت مستقیم ارتش و موسسات امنیتی ترکیه با هماهنگی کامل دولت اردوغان انجام شد.

درگیری ها در این مناطق همچنان ادامه دارد اما آنچه ترکیه به عنوان یکی از اعضای پیمان ناتو از این عملیات در نظر داشت، تاکنون محقق نشده است.

این تصور که دخالت مستقیم ارتش ترکیه و دستگاه های اطلاعاتی و سیستم های جنگ الکترونیک آن در درگیری های شمال لاذقیه بدون هماهنگی با ناتو و ارتش آمریکا صورت گرفته است،نمی تواند تصوری درست باشد چرا که این عملیات گسترده با حضور هزاران نفر از مجموعه های مسلح مخالف دولت سوریه برای اولین بار بود که با حمایت مستقیم و بی پرده ارتش ترکیه در سوریه شکل می گرفت به گونه ای که در مقابل شکایت های رسمی دولت سوریه، ارتش و دولت ترکیه حتی حاضر به تکذیب قاطع آن نشدند.

اصولا اجرای عملیات نظامی در این منطقه بدون حمایت لجستیک و الکترونیک ارتش ترکیه امکان پذیر نیست و این با صرف نظر از این است که تمامی نیروهای عملیاتی مخالفان در منطقه کسب در شمال لاذقیه از خاک ترکیه وارد این منطقه شده بودند.

ابعاد این عملیات، شاخه هایی فراتر از تحولات سوریه داشت و در حقیقت پیامی از سوی آمریکا به روسیه پس از تحولات جزیره کریمه در جنوب اوکراین بود:

1- تهدید نظامی لاذقیه به معنی تهدید بندر طرطوس در جنوب لاذقیه است که تنها پایگاه دریایی روسیه در دریای مدیترانه در آن قرار دارد.

2- تهدید نظامی لاذقیه به معنای تهدید خطوط هوایی امداد رسانی بین مسکو ، لاذقیه و طرطوس است.

3- استقرار مجموعه های مسلح مخالف نظام در شمال لاذقیه،امنیت خط ساحلی سوریه به دریای مدیترانه را به شدت تهدید خواهد نمود و این یعنی این که مخالفان می توانند با دسترسی به دریا،اهداف ارتش سوریه و اهداف روسیه در این منطقه را زیر آتش خود بگیرند.

4- تسلط مجموعه های مسلح مخالف دولت سوریه بر این منطقه بار دیگر خطوط ارتباطی بین دمشق،حمص،طرطوس و لاذقیه را تهدید خواهد نمود و این خطوط ارتباطی از جمله مناطقی است که از نظر روس ها برای حفظ کفه برتر ارتش سوریه با مخالفان،باید از گروه های مسلح ضد نظام خالی بماند.

مهمترین شاخصه سیاسی عملیات در منطقه کسب در شمال لاذقیه،همزمانی آن با تحولات اوکراین و به خصوص انضمام کریمه به روسیه بود در حالی که ترکیه به عنوان یکی از اعضای ثابت و مهم ناتو در آن نقشی آشکار ایفاء کرد.

این تحول نشان می دهد با احتمال گسترش جنگ سرد در سطح بین الملل بین امریکا و روسیه،ترکیه همچون دهه های گذشته عنصری تعیین کننده در تعیین موازنه ها خواهد بود.

نقش نظامی ارتش ترکیه در تحولات شمال لاذقیه در حالی تحقق یافت که به نظر می رسید ترکیه پس از برقراری ارتباطات جدید با ایران، سیاست معتدل تری را در قبال تحولات سوریه در پیش خواهد گرفت اما به رغم برخی اظهارات و مواضع سیاسی از سوی مقامات دولت ترکیه،شواهد نشان می دهد روابط ترکیه و ارتش این کشور با ناتو و آمریکا دست و صدای برتر در مقایسه با دیگر مناسبات این کشور با کشورهای محیطش باشد.

ارتش ترکیه در عملیات کسب در شمال لاذقیه به عنوان ابزاری برای اعلام پیام "چشم در مقابل چشم" آمریکا در بحران پیش رویش با روسیه بر سر اوکراین عمل کرد و در آینده نیز با اوج گیری بحران اوکراین بعید به نظر نمی رسد اقدامات مشابه دیگری توسط ارتش ترکیه در سوریه اجرایی شود.

آن روی دیگر این تحول این است که با گسترش رویارویی امریکا و روسیه بر سر اوکراین،دسترسی به فرمول سیاسی در سوریه دست نیافتنی تر خواهد شد و این برنامه ها و برتری های نظامی است که سرنوشت تحولات آتی سوریه را رقم می زند،مسیری که جنگ سرد دو طرف را در منطقه خاورمیانه به رویارویی گرم تبدیل می کند.

انتهای پیام

کد N219673

وبگردی