آفتاب

نماینده سابق مجلس آلمان اقدام آمریکا درقبال ابوطالبی رااحمقانه خواند

نماینده سابق مجلس آلمان اقدام آمریکا درقبال ابوطالبی رااحمقانه خواند

برلین - ایرنا - نماینده سابق مجلس آلمان از حزب لیبرال دموکرات ها،از اقدام آمریکا در صادر نکردن ویزا برای ˈحمید ابوطالبیˈ که به تازگی از سوی ایران به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل متحد معرفی شده انتقاد کرد و گفت: اینگونه اقدامات تحریک آمیز از نظر سیاسی، احمقانه است.

به گزارش ایرنا،ˈبیژن جیرسراییˈ سیاستمدار ایرانی تبار مقیم آلمان در گفت وگو با رادیو دیویچلند فونک،افزود:چنین اقدامی از سوی دولت آمریکا موجب افزایش بی اعتمادی ها شده و می تواند مذاکرات هسته ای را که بعد از مدتها در روند بسیار خوب و مثبتی قرار گرفته،تحت الشعاع قرار دهد.

جیرسرایی یادآورشد: مفهومی ندارد که کنگره آمریکا تصمیم می گیرد مانع از ورود نماینده سیاسی دولت یک کشوری به آمریکا شود بویژه در زمانی که مساله پیچیده و حساسی مانند مذاکرات هسته ای روند مثبت خود را در پیش گرفته است.

نماینده سابق مجلس آلمان با بیان اینکه اینگونه اقدامات آمریکایی ها کمکی به حل مشکل نمی کند،گفت: تا جایی که می دانم برای اولین بار است که آمریکایی ها سعی می کنند برای یک کشور دیگری تعیین تکلیف کنند که چه شخصیتی را به عنوان نماینده خود با سازمان ملل اعزام کند یا چنین اقدامی انجام ندهد.

جیرسرایی تاکید کرد: اینکه آمریکایی ها می گویند ایران تا به امروز دررابطه با مساله اشغال سفارت این کشور در تهران،معذرت خواهی نکرده و یا از موضوع اشغال سفارت فاصله نگرفته است،نمی تواند توجیه قابل قبولی برای اعمال این سیاست از سوی دولت آمریکا و یا اقدام کنگره در این رابطه باشد.

وی یادآورشد:هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم دوباره یک جنگ فرعی ایجاد کرده و یا به گونه ای رفتار کنیم که نشان دهیم این موضوع واقعا یک خواسته مهم سیاسی است و به نظر من کاری را که کنگره آمریکا سعی در آنجام آن دارد، بیهود و اضافی است.

این نماینده سابق مجلس آلمان در پاسخ به اینکه دلیل اصلی اینکه گنگره چنین اقدامی انجام داده چیست؟،گفت:در آمریکا نیروهای سیاسی متعددی وجود دارند که همچنان مخالف سیاست تنش زدایی با ایران هستند و درقبال سیاست های دولت اوباما صف آرایی کرده اند.

جیرسرایی تاکید کرد:این گروه ها همان هایی هستند که در گذشته به طور مکرر خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران بودند و امروز نیز از این فرصت استفاده می کنند تا اوضاع را تشدید کرده و در نهایت سبب ناکامی مذاکرات هسته ای شوند و به هیچ عنوان علاقمند نیستند که رابطه ایران و آمریکا دوباره عادی شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تهران و واشنگتن برای حل این مشکل راهی مشترک یافته و این موضوع را بیش از این داغ نکنند.

جیرسرایی با بیان اینکه من نیز تا یکسال قبل تصور نمی کردم مذاکرات هسته ای به این خوبی پیش رود، گفت:به همین خاطر از نظر سیاسی این احمقانه است که بخواهیم موفقیت های مذاکرات هسته ای را با درگیری های سیاسی حاشیه ای به مخاطره اندازیم زیرا تحرکاتی از این دست می تواند در مذاکرات اخلال ایجاد کند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که آمریکا اجازه ورود به حمید ابوطالبی که ایران به تازگی وی را به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل انتخاب کرده، نخواهد داد.

واشنگتن اعلام کرده است که به دلیل مشارکت ابوطالبی در جریان تسخیر لانه جاسوسی در تهران در سال 1979 میلادی با حضور وی در آمریکا به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل مخالف است.

همچنین مجالس دوگانه آمریکا طی روزهای اخیر طرح ممنوعیت صدور ویزا برای ابوطالبی را تصویب کردند.

آمریکا در عین حال گفته است موضوع ابوطالبی تاثیری بر مذاکرات جاری هسته ای ایران و گروه ۱+۵ (متشکل از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان) نخواهد گذاشت.

اروپام** 2051** 1701**1010
کد N219503

وبگردی