آفتاب

هانی‌زاده: با نزدیک شدن به انتخابات، حقوق بشر چالش اصلی مصر است

هانی‌زاده: با نزدیک شدن به انتخابات، حقوق بشر چالش اصلی مصر است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با نزدیک شدن به موعد انتخابات مصر، حقوق بشر چالش اصلی این کشور محسوب می‌شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انتقاد عفو بین‌المللی از قانون مبارزه با تروریسم در مصر خاطرنشان کرد: با توجه به دوقطبی شدن جامعه این احتمال وجود دارد که دولت آینده مصر برای تثبیت با حامیان اخوان با مشکل مواجه شود به همین دلیل قانون مبارزه با تروریسم را بدون بررسی شرایط مصر تصویب کردند و طبیعتا این قانون نقص‌هایی هم دارد.

وی ادامه داد: کشورهای ارپایی و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند به ویژه در رابطه با قانون مبارزه با ترورسیم برای گرفتن امتیاز به دولت موقت مصر فشار بیاورند و مخالفت دولت مصر برای دیدار اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برخی از اعضای اخوان‌المسلمین نشان می‌دهد که دولت مصر هرگز برای بهبود شرایط سیاسی کشور امتیازی به این اتحادیه نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ابراز نگرانی وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به وخامت حقوق بشر در مصر گفت: انگلیسی‌ها سیاست دوگانه‌ای دارند و تلاش می‌کنند بحث حقوق بشر و نقض آزادی‌های فردی را به عنوان اهرم فشاری علیه دولت فعلی مصر به کار گیرند.

او اظهار کرد: ابراز نگرانی انگلیس در قبال اوضاع حقوق بشر در مصر در حالی است که انگلیس هم با مشکلاتی در ساختار اجتماعی خود روبه‌رور است و کارنامه سیاه این کشور در زمینه حقوق بشر نشان می‌دهد که این کشور نمی‌تواند برای طرح مسائل حقوق بشر در سایر کشورها گزینه مناسبی باشد زیرا انگلیس خود باید در مورد سرکوب دانشجویان و برخورد با مسلمانان این کشور تجدیدنظر کند.

هانی‌زاده با عجولانه خواندن تصویب قانون مبارزه با ترورسیم در مصر خاطرنشان کرد: براساس این قانون که به صورت عجولانه تصویب شده است برای بیش از 530 نفر از اخوان‌المسلمین و وابستگان آن‌ها حکم‌های سنگینی درنظر گرفته شده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت موقت مصر برای فرار به جلو و سرکوب مخالفان خود از تمام ابزارها استفاده می‌کند و بحث حقوق بشر چالشی جدی در ساختار سیاسی دولت موقت این کشور بوده و به نظر می‌رسد هرچه به انتخابات ریاست جمهوری مصر نزدیک می‌شویم مسائلی از این قبیل پررنگ تر شده و دولت موقت سعی می‌کند هم مخالفان خود و السیسی را منزوی کرده و به حاشیه براند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان حضور عبدالفتاح السیسی در انتخابات آتی مصر را قطعی خواند و افزود: در مقابل السیسی،‌ حمید صباحی از جبهه ملی‌گرایان به عنوان رقیب اصلی او حضور دارد ولی به نظر می‌ر‌سد فضای بین‌المللی و منطقه‌یی به سمت پیروزی عبدالفتاح السیسی است.

انتهای پیام

کد N218840

وبگردی