آفتاب
کریستین ساینس مانیتور گزارش داد

تصمیم آمریکا در مورد ابوطالبی خلاف توافقات این کشور با سازمان ملل است

تصمیم آمریکا در مورد ابوطالبی خلاف توافقات این کشور با سازمان ملل است

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تحلیلی نوشت: رییس‌جمهور آمریکا در اقدام بی‌سابقه تصمیم به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل گرفته می‌شود که می‌تواند به مذاکرات حساس آمریکا با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ضربه بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کریستین ساینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا پس از آنکه کنگره به طور یکپارچه لایحه ای را تصویب کرد که براساس آن از ورود حمید ابوطالبی به آمریکا جلوگیری می‌شود، تصمیم گرفته است برای وی ویزا صادر نکند. این تصمیم می‌تواند علیرغم اینکه موجب خرسندی کنگره شود مذاکرات ایران و آمریکا را متزلزل کند.

این روزنامه همچنین نوشت که چنین اقدامی تاکنون در کنگره نیز سابقه نداشته است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید پیشتر مخالفت آمریکا با انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل را اعلام کرده و انتخاب وی را نامناسب دانسته بود اما مشخص نکرده بود که دولت اوباما قصد صدور ویزا برای وی را ندارد.

وی روز گذشته در این باره گفت: ما به سازمان ملل و ایران اعلام کرده‌ایم که برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد. این اقدام نشان می‌دهد که باراک اوباما حتی پیش از آنکه کنگره قانون خود را به تصویب برساند تصمیم خود را گرفته است.

جی کارنی در ادامه گفت: ما مطئمنا مفاد لایحه تصویب شده در کنگره و شرایطی که در آن آمده است را بررسی می‌کنیم در حالی که پیش از این به ایران و سازمان ملل اعلام کرده ایم برای وی ویزا صادر نخواهیم کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم آمریکا خلاف تعهدات این کشور با سازمان ملل است که براساس آن این کشور موظف است به تمام نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل برای حضور در نیویورک ویزا صادر کند. این تصمیم همچنین در حالی اتخاذ شده است که آمریکا تلاش می‌کند پس از چندین دهه بن‌بست روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا مذاکراتش با این کشور را ادامه دهد.

آمریکا و پنج عضو دیگر گروه 1+5 هم اکنون در حال برگزاری مذاکرات با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستند.

ایران پس از مخالفت آمریکا، با انتخاب ابوطالبی موضع خود را مشخص و اعلام کرده است که ندادن اجازه ورود به ابوطالبی برای حضور در سازمان ملل غیرقابل قبول است. وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است که ابوطالبی پیش از این به عنوان سفیر ایران در استرالیا،‌ بلژیک، ایتالیا و اتحادیه اروپا فعالیت داشته و یکی از بهترین دیپلمات‌های ایران است.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه گزارشش آورده است: اختلاف میان ایران و کنگره سبب شد باراک اوباما میان دو انتخاب ناخوشایند قرار بگیرد: توافقاتش با سازمان ملل را که در سال 1947 به آن متعهد شد زیر پا بگذارد یا با یک کنگره متحد مقابله کند.

اکنون دولت اوباما در اثنای مذاکرات پیچیده و حساسش با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تصمیم گرفته است تا کنگره که مواضع سختگیرانه با تهران در پیش گرفته را راضی کند که این به طور واضح نشان می‌دهد انتخاب ابوطالبی مورد خواست آنها نیست.

جن‌ ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اوایل هفته گذشته در این مورد گفت: به طور قطع ترجیح ما این است که حمید ابوطالبی از ابتدا به عنوان نماینده ایران انتخاب نمی‌شد.

انتظار می رفت که کاخ سفید پس از آنکه جی کارنی به خبرنگاران در روز سه‌شنبه هفته گذشته گفته بود ما موضع خود را به طور واضح مشخص کرده و به ایرانی‌ها گفته‌ایم که انتخاب حمید ابوطالبی مناسب نیست، از تهران بخواهد که شخص دیگری را به عنوان نماینده انتخاب کند. اما زمانی که تهران از انتخاب خود عقب‌نشینی نکرد اوباما تصمیم گرفت که کنگره را در این مسئله راضی نگه دارد.

این مسئله سبب شده تا نقش آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل زیر سوال رود. طبق توافق رییس جمهور وقت آمریکا با سازمان ملل در سال 1947 میلادی این کشور باید به تمام نمایندگان کشورهای عضو بدون در نظر گرفتن روابط‌اش با دولتها اجازه حضور در مقر سازمان ملل را بدهد.

این روزنامه علاوه بر این یادآور شد: تاکنون آمریکا مانع از ورود هیچ نماینده‌ای به کشورش نشده و پیش از این نیز به دیپلمات‌های ایرانی اجازه حضور در سازمان ملل را داده است اما به نظر می‌آید اوباما اکنون شانس بسیار کمی برای انتخاب دارد مگر اینکه از کنگره تبعیت و برای ابوطالبی ویزا صادر نکند.

انتهای پیام

کد N218723

وبگردی