آفتاب

موضع جیمی کارتر درباره گزینه نظامی علیه ایران

موضع جیمی کارتر درباره گزینه نظامی علیه ایران

تسنیم نوشت:

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که آمریکا نباید به بهانه برنامه‌ هسته‌ای ایران به این کشور حمله کند حتی اگر تهران بتواند به بمب هسته‌ای دست یابد.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی در واکنش به اظهارات دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره اینکه اسرائیل می‌تواند به صورت یکجانبه به ایران حمله کند، گفت: "من هیچگاه احساس نکرده‌ام که اسرائیل توانمندی نظامی برای طی 1200 مایل، بمباران مؤثر ایران و بازگشت را داشته باشد."

وی افزود: "تنها کشوری که در جهان این توانمندی را دارد آمریکا است اما معتقدم که آمریکا نباید ایران را بر سر این مسأله بمباران کند."

زمانی که از کارتر پرسیده شد که آیا در صورت دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نیز چنین موضعی خواهد داشت، گفت: "اگر آنها [ایران] به بمب هسته‌ای دست یابد، اسرائیل دارای 300 بمب، یا بیشتر، هیچ کس نمی‌داند دقیقا چقدر، است. و می‌دانم هر ایرانی می‌فهمد که اگر از بمب هسته‌ای استفاده کنند از روی کره خاکی محو خواهند شد. این اقدام تصمیمی بسیار احمقانه و خود ویرانگر خواهد بود و آنها چنین کاری انجام نخواهند داد."

سه‌شنبه هفته گذشته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایران به دو ماه زمان برای تولید مواد لازم برای یکی بمب هسته‌ای نیاز دارد. تهران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش دارای اهداف صلح‌آمیز است اما آمریکا و متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران از این تکنولوژی برای اهداف نظامی استفاده می‌کند.

ایران و گروه 1+5 در حال انجام مذاکراتی برای حل و فصل مناقشه طولانی‌مدت بر سر برنامه هسته‌ای تهران هستند.

اسرائیل، تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه، گفته است که در صورت شکست این مذاکرات آماده است تا به تأسیسات هسته‌ای کشورمان حمله کند، ادعایی که به باور بسیاری از کارشنایان خارج از توان این رژیم بوده و هر گونه ماجراجویی در این حوزه تبعات ویرانگری برای آن خواهد داشت.

52261

کد N218260

وبگردی