آفتاب

سرد شدن دیپلماسی پاندایی چین و مالزی

سرد شدن دیپلماسی پاندایی چین و مالزی

ناپدید شدن پرواز MH370 دیپلماسی پاندایی چین و مالزی را به چالش کشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، دولت چین قرار بود به مناسبت چهلمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با مالزی دو قلاده خرس پاندا را به مدت 10 سال به مالزی قرض بدهد و توافقنامه‌ای در این خصوص در سال 2012 به امضای طرفین رسید.

مالزی از مدت‌ها قبل خود را برای میزبانی از این خرس‌های پاندا آماده کرده بود و اعطای این خرس‌ها از سوی چین را نشانه مهمی در روابط مستحکم بین دو کشور می‌دانست اما ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ 777 متعلق به خطوط هوایی مالزی با 239 سرنشین که عمده آنها شهروندان چین بودند این موضوع را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

نگرانی و خشم مردم و مسئولان چین از مالزی به دلیل ضعف و پنهان کاری‌های گسترده در جریان عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای مفقود شده باعث سردی مناسبات دو طرف شده است و در آخرین نشانه‌های این سردی روابط اعلام شد که اعطای این خرس‌ها به مالزی به تعویق افتاده است.

داتوک سری پلانیول، وزیر محیط زیست مالزی در این خصوص گفت: دولت چین ارسال این دو خرس پاندا که قرار بود هفته آینده به مالزی تحویل داده شوند را به تاخیر انداخته است.

وی با اعلام اینکه ممکن است دولت چین اواخر ماه مه آینده این خرس‌ها را به مالزی تحویل دهد، گفت: آنها اول می‌خواهند تا جعبه سیاه هواپیما را پیدا کنند.

قرار بود این خرس‌های پاندای نر و ماده با نام‌های "فو وا" و "فنگ یی" در روز 16 آوریل با پرواز خطوط هوایی مالزی به این کشور انتقال داده شوند.

انتهای پیام

کد N217976

وبگردی